Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Danskerne vælter sig i campingvogne, speedbåde og udespa'er

Selvom forbruget fortsat halter inden for mange sektorer, har danskerne kastet deres kærlighed på eksempelvis både og campingvogne.

Corona rammer verden
Danskerne køber ifølge Nordea campingvogne i stor stil i øjeblikket. Foto: Arkiv. Arkivfoto

Danskerne er i fuld gang med at forberede sig på en sommer herhjemme. Nye tal fra Nordea viser nemlig, at vi hamstrer campingvogne, både og udespa’er som aldrig før.

Det er konklusionen på et udtræk af over 1,4 mio. Nordea-kunders kortforbrug uge for uge gennem 2020, som storbanken normalt holder tæt ind på kroppen, men som nu for første gang offentliggøres.

»Vi kan se, at de penge, som danskerne normalt bruger på at holde ferie i udlandet, nu bliver brugt på at gøre sig klar til en sommer her i Danmark. Og det er de dyre forbrugsgoder som campingvogne, både og udespa’er, som er i højsædet,« siger Bjørn Bøje Jensen, chef for Nordeas erhvervskunder i Danmark.

En af landets største forhandlere af campingvogne er KG Camping i Kolding, der har mere end 5.000 m2 indendørs udstilling af campingvogne og -udstyr. Forretningen bekræfter, at mange danskere har kastet sig over campinglivet.

»Vi ser mange nye campister, som ikke har prøvet at campere før. Så der er ingen tvivl om, at det er blevet mere attraktivt at campere her efter coronaudbruddet, fordi folks normale ferieform i Sydeuropa er lukket ned,« siger Tom Gravgaard, salgsdirektør i KG Camping.

Han peger på, at han så sent som den anden dag solgte fem nye campingvogne til nye campister til priser fra 240-350.000 kr.

Den danske detailsektor blev som de fleste andre brancher også ramt, da coronavirusset skyllede ind over Danmark som en ødelæggende tsunami.

Branchens omsætning faldt til 78 pct. af det normale, men det er de seneste uger kravlet op på næsten 140 pct. af normalen.

»Detail – uden fødevarer – er kommet hurtigere tilbage i form, end vi havde regnet med. Man kunne godt have forventet et scenarie, hvor danskernes frygt for arbejdsløshed fik os til at beholde pengepungen i inderlommen, men det er ikke tilfældet. Vi har så at sige taget forskud på feriepengene,« siger Bjørn Bøje Jensen.

Nordeas tal tyder også på, at danskerne i stor stil er begyndt at spise ude igen.

»Selvom restauranter ikke må tage så mange folk ind som tidligere, bruger danskerne næsten ligeså meget på restaurantbesøg som før coronakrisen. Vi har nu passeret indeks 90 i forhold til før coronaudbruddet. Her er der ikke bare håb forude, men håb allerede nu. Jeg har også selv konstateret, at det er svært at få et bord på en restaurant her i København,« siger Bjørn Bøje Jensen.

Undersøgelsen dækker kun over danske Nordea-kunders forbrug, og indeholder derfor ikke de forsvundne turister, som stadig er en mangelvare i især de københavnske restauranter.

Danske Bank offentliggør hver uge lignende tal for deres kunders forbrug, og de peger på, at der efter en opsparet optimisme i forbruget ser ud til at have indfundet sig en udfladning og i nogle tilfælde et lille fald.

»Vi kan se, at eksempelvis forbruget af tøj og sko er faldet på det seneste,« skriver Danske Bank i sin analyse.

Danskernes kortforbrug giver viden om, hvilke brancher der klarer sig hhv. godt og skidt. Denne viden bruger bankerne bl.a. til at finde ud af, hvilke erhvervskunder der har brug for adgang til ekstra likviditet.

BRANCHENYT
Læs også