Privatøkonomi

Sådan kunne Nykredit skabe mere værdi for kunderne: »Kunderne ville have større fordel af at få rabatter«

Hvis Nykredits kundeprogram blev omlagt til kun at omfatte rabatter, ville det giver kunderne mere værdi.

Foto: Håkan Dahlström

Nykredit kunne skabe mere værdi for sine bankkunder, hvis koncernen lavede sit fordelsprogram Mine Mål om. De penge, der strømmer i retning af kunderne, er nemlig mestendels skattepligtige, men ved at omlægge programmet, kunne man spare kunderne for den ekstra skattebetaling.

Sådan lyder det fra Henning Boye Hansen, der er chefkonsulent i revisionshuset BDO.

»Man kan man undre sig over, at finansielle institutioner vil udbetale kontanter. Kunderne ville have større fordel af at få rabatter på gebyrer, for når man har trukket skatten, er det relativt ubetydelige beløb,« siger Henning Boye Hansen.

Kundeprogrammet giver boligkunder i Nykredit Bank 1.000 kr. om året. Et ægtepar med en ejerbolig får altså en gave på 2.000 kr. om året, og pengene kan enten ryge ind på lønkontoen eller en ”rabatkonto”, som bruges til at få rabat på fremtidige gebyrer f.eks. i forbindelse med omlægning af realkreditlånet eller optagelsen af et nyt lån.

Hvis pengene triller ind på lønkontoen, er de skattepligtige, mens de er skattefrie, hvis de sættes ind på rabatkontoen.

Nykredit udbetalte sidste år 291 mio. kr. gennem kundeprogrammet Mine Mål. Realkreditkæmpen ønsker ikke at oplyse, hvor mange kunder, som valgte den skattepligtige løsning - altså at få pengene udbetalt til forbrug på lønkontoen, men skriver i en mail, at hovedparten af kunderne har valgt at få deres årlige 1.000 kr. som kontanter. Om hovedparten så dækker over 51 eller nærmere 99 pct. af kunderne, er uvist.

Og det er netop muligheden for at få pengene udbetalt som kontanter, som chefkonsulenten undrer sig over.

»Hvis man ser det fra en privatøkonomisk synsvinkel, ville det være bedre at få en rabat end at få penge udbetalt, men jeg kan forestille mig, at det er lidt som, hvis man modtager andre former for breve. Man læser dem ikke, og så vælger man at få pengene udbetalt,« siger Henning Boye Hansen fra BDO.

Indtil nu har det været op til kunderne selv at indberette pengene til skattemyndighederne, men regeringen har netop sendt et nyt lovforslag i høring, som tillader Nykredit at indberette gaven på kundernes vegne. Så nu slipper kunderne altså ikke for at betale skat af pengene.

Ifølge chefkonsulenten er loven en direkte reaktion på Nykredits kundeprogram.

»Der er ingen tvivl om, at det er lex Nykredit,« siger Henning Boye Hansen og tilføjer, at mange kunder formentlig har glemt at indberette gaven fra Nykredit til skattemyndighederne.

Nykredit glæder sig over, at selskabet nu får lov til at hjælpe kunderne med at indberette Mine Mål.

»Det er positivt, at der nu er stillet forslag om at justere i lovgivningen, så vi kan indberette Mine Mål til skattemyndighederne på kundernes vegne. Vi har selv bedt om at få justeret reglerne for at gøre det enklere for de kunder, der har valgt at få udbetalt pengene,« lyder det i et skriftligt svar fra Nykredit.

Selskabet forholder sig ikke direkte til den undren, der er i BDO, over, at Nykredit giver kunderne mulighed for at vælge en model, som er skattepligtig, men afviser ikke, at det kan blive lavet om.

»Vi har nu haft halvandet år med Mine Mål, og har gjort os nogle erfaringer – også på områder, som ikke har med skattespørgsmål at gøre. Vi evaluerer løbende på, om Mine Mål giver den værdi til kunden, som vi ønsker. På den baggrund ser vi også løbende på, om programmet med fordel kan justeres,« lyder det fra Nykredit.

BRANCHENYT
Læs også