Ubrugte gavekort er som kontanter i lommen – selv hvis udløbsdatoen er overskredet
Forbrugerombudsmanden har undersøgt 29 firmaers brug af gavekort for at sikre, at de overholder betalingslovens regler. Det gjorde kun 14 af firmaerne.
Hører du til dem, der har ubrugte gavekort liggende i skuffen eller i en for længst glemt mappe på computeren? Så skal du måske overveje at veksle gavekortene til kontanter.
Betalingsloven sikrer nemlig forbrugere ret til at få udbetalt værdien af elektroniske gavekort. Også selv om udløbsdatoen er overskredet.
»Ifølge betalingsloven har forbrugerne ret til at få udbetalt værdien af et elektronisk gavekort i op til et år efter, at gavekortet er udløbet,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Det sker i forbindelse med, at hun har kigget 29 firmaer, der udsteder gavekort, efter i sømmene, når det gælder deres vilkår for udbetaling af gavekortene.
Reglerne siger, at udbetalingen af de ubrugte gavekort skal ske gebyrfrit, hvis udbetalingen sker inden for 12 måneder efter udløbet af gyldighedsperioden.
Sker udbetalingen i gyldighedsperioden, må udstederne opkræve et gebyr, men kun svarende til »de faktiske omkostninger, som virksomheden har ved at udbetale pengene«. Og det er ikke regler, som firmaerne kan omgå, lyder meldingen.
»Virksomhederne kan ikke omgå den regel ved at skrive noget andet i deres vilkår,« siger Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
Blandt de 29 undersøgte virksomheder vekslede 14 kvit og frit gavekortene til kontanter, 13 opkrævede et gebyr, mens to virksomheder ikke var indstillet på at udbetale gavekortene overhovedet.
Samtidig viste undersøgelsen stor forskel på det afkrævede gebyr.
Mens en virksomhed krævede 25 kr. for at veksle gavekortet til kontanter, krævede seks virksomheder et gebyr på 100 kr. Resten af firmaerne opererer med gebyrer i niveauet 50-75 kr.
Forbrugerombudsmanden fastslår, at et gebyr på 25 kr. »næppe vil være i strid med betalingsloven«. Omvendt er både 50 og 100 kr. tydeligvis en overtrædelse af reglerne.
Forbrugerombudsmanden har nu indskærpet overfor de 15 virksomheder med rod i tingene, at de skal tilrette deres praksis og vilkår, så de efterlever betalingsloven.