Privatøkonomi

Undersøgelse: Manglende ladestandere til elbiler er en udfordring

Mange danskere er tilbageholdende med at investere i en elbil, og det handler i høj grad om adgangen til offentlige ladestandere. Der skal et milliardbeløb til, for at kunne understøtte efterspørgslen de kommende år.

Det kommer til at koste flere milliarder at få nok ladestandere til at understøtte et kommende behov, lyder det. Arkivfoto. Foto: Clever

Uden offentlige milliardinvesteringer kommer ladeinfrastruktur til elbilerne til at halte de næste fem år. Det kan bremse salget af elbiler og den grønne omstilling, vurderer Rambøll på baggrund af en ny undersøgelse foretaget af Yougov.

»Vores undersøgelse viser, at opladningsmuligheder i det offentlige rum er noget af det vigtigste for danskerne, når de skal overbevises om at købe en elbil. Hele 55 pct. i undersøgelsen peger på manglende ladestandere som en udfordring ved at eje en elbil,« forklarer Maja Sig Vestergaard, der er senior ingeniør hos Rambøll.

Undersøgelsen, der er foretaget blandt 3.000 danskere, viser, at 72 pct. af de adspurgte svarer enig eller meget enig til, at de vil være mere tilbøjelige til at købe en el- eller hybridbil næste gang, hvis opladningen er lige så nem som at tanke en benzin- eller dieselbil. Prisen er også en vigtig faktor, viser undersøgelsen.

Det er i høj grad danskere med de højere indkomster, og som bor i periferien af de store byer, der vælger at købe elbiler. Netop dette problematiserede formanden for elbilkommisionen, Anders Eldrup, da kommisionens arbejde blev fremlagt, og hvor især Hellerup blev fremhævet. Rambølls undersøgelse når frem til samme resultat.

Undersøgelsen viser således også, at folk i de tyndest befolkede områder er mindre villige til at købe en elbil.

»Begge grupper vil dog efter alt at dømme få problemer med at få ladet deres elbiler ved op, men efterspørgslen efter bilerne modarbejder udbygningen af et ordentligt offentligt netværk« fortæller Maja Sig Vestergaard.

Hun henviser til, at der lige nu ikke er en kommerciel interesse i at opsætte ladestandere uden for de store by-områder, da efterspørgslen er for lille. Derfor kunne et tiltag som bredbåndspuljen få de kommercielle aktører til at vise interesse, og det koster ifølge DTU op imod 4 mia. kr.

»I de store byområder, hvor elbilerne efterhånden er til stede, vil der sikkert komme kommercielle aktører til for at sætte ladestationer op. Men omvendt er det svært at se, hvilke private virksomheder der har interesse i at accelerere udviklingen i de tyndest befolkede områder. Vi kommer ikke udenom, at der er brug for offentlig støtte for at sætte nok gang i udviklingen« mener Maja Sig Vestergaard.

BRANCHENYT
Læs også