Privatøkonomi

Kvinderne strømmer til de danske investeringsplatforme, men er stadig i undertal: »Jeg synes ikke, at vi har været gode nok«

Nye tal fra flere af landets største investeringsplatforme viser en betydelig tilgang af kvindelige kunder de seneste år. Særligt i 2020 var fremgangen mærkbar, men der er lang vej igen, før målet om ligestilling er nået, fastslår Nordnet og Saxo Bank.

Kvinder udgør en større andel af kundebasen hos flere af de store investeringsplatforme. Foto: Colourbox

Lige siden coronakrisen ramte, er interessen for at investere steget markant blandt danskerne. Lave renter, bugnende opsparinger og enorme markedsbevægelser har fået nyklækkede investorer til at valfarte til danske investeringsplatforme.

Men ud over at betyde flere kunder i investeringsbankerne, har tendensen øjensynligt også sat et stort aftryk på kønsfordelingen, viser nye brugertal.

For særligt kvinderne har fået øjnene op for investering. Tilgangen af nye kvindelige kunder har overgået tilgangen af mandlige hos Nordnet, Saxo Bank og June, og aldrig før har de udgjort så stor en andel af brugerne.

»Vi mærker tydeligt, at flere kvinder ser, hvor vigtigt det er at investere sin opsparing. Min oplevelse er, at de sådan set altid har vidst, at investering er noget, de bør interessere sig for, men at der især har manglet klar og faktuel kommunikation i øjenhøjde,« siger Anne Buchardt, der er landechef for Nordnet.

Hos Nordnet er kvindernes andel steget fra 24 pct. af kunderne for et år siden til 28 pct. i dag. Antallet af kvindelige brugere på investeringsplatformen er på samme tid fordoblet, mens antallet af mandlige er steget mindre med ca. 70 pct.

Kombinationen af negative renter og bugnende bankbøger, som er et resultat af, at der ikke har været særlig meget at bruge penge på, har ifølge Nordnet-direktøren fået flere til at se mod investeringer for at øge opsparingen.

»På samme tid er der tale om en forløsning af en interesse for investering og bevidsthed om, at ligestilling også handler om økonomisk ligestilling. Her spiller investering en betydelig rolle,« siger Anne Buchardt og tilføjer:

»Der er ingen tvivl om, at det er til gavn for kvindernes egen økonomi. Hvis de kan forrente deres afkast via investeringer, er de bedre stillet, end hvis de betaler negative renter. Ellers sakker de bagud i forhold til mændene.«

Hos Saxo Bank har udviklingen også været slående. For blot to år siden var det blot hver tiende af bankens kunder i Danmark, der var kvinde. Sidste år steg det til hver femte, og i dag er cirka hver fjerde kunde kvinde.

Kim Fournais, der er adm. direktør i Saxo Bank, mener, at det er naturligt, at kvinderne nu kommer ind i kampen efter mange år, hvor investering har været meget mandsdomineret og måske virket intimiderende på kvinder.

»Vi elsker at få flere aktive kunder, og så er det et underserviceret segment, hvilket er helt tosset. Derudover er kvinder ofte mere rationelle og derfor også bedre investorer, så det er mærkeligt, at de ikke er med,« siger han.

Han tror, at Saxo Banks lancering i 2019 af en mere brugervenlig platform til dem, der ikke har en særlig finansiel uddannelse eller investeringserfaring, sandsynligvis har været med til at danne grobund for udviklingen.

»Platformen er mere intuitiv og nem at håndtere, hvilket har været med til at give et ekstra skub. Det har været nemmere for os at kommunikere med vores kunder i al almindelighed, men især også det kvindelige segment.«

Også Danske Banks investerings-app June har haft vokseværk det seneste år, og det skyldes især tilgangen af kvindelige brugere. Tilbage i november 2019 udgjorde kvinder 22 pct. af brugerne. Det tal er nu steget til 30 pct.

Netop at få flere kvinder til at investere mere har været et strategisk vigtigt fokusområde lige siden lanceringen af June tilbage i 2017, fortæller Jacob Hvidberg Falkencrone, der er talsperson for robotrådgiverplatformen.

»Hvis man tager de lidt stereotype briller på, så er June et af de produkter, der er med til at bryde de barrierer, som nogle kvinder ser ved at investere. Det er nemt og behøver ikke være så risikabelt,« siger han og tilføjer:

»Vi har undervejs forsøgt at henvende os mere til kvinder med kampagner og arrangementer, og vi er glade for at være i stand til at tiltrække flere.«

Fra både Nordnet og Saxo Bank lyder det også, at en stor del af udviklingen skal tilegnes tilkomsten af netværk for investeringsinteresserede kvinder. Heriblandt Female Invest, Moneypenny and More og Kvindelogen.

»Vi ser, at de her grupper har en stor effekt. Det er vigtigt med kvindelige rollemodeller, man kan spejle sig i, og vi samarbejder også med alle disse grupper om at udgive blogindlæg og nyhedsbreve,« siger Anne Buchardt.

I virkeligheden er der ingen grund til, at det skal være så kompliceret.

Kim Fournais, adm. direktør i Saxo Bank

Alligevel står Nordnet ifølge hende stadig overfor et stort stykke arbejde.

»Jeg synes ikke, at vi har været gode nok, når det stadigvæk er omtrent 70 pct. af vores kundebase, der er mænd. Vi tror, at noget af det, vi gør, har en positiv effekt, men fremadrettet vil vi bl.a. også gøre mere ud af at få flere kvindelige investorer som rollemodeller,« slår Anne Buchardt fast.

Kim Fournais er enig. Men han mener samtidig, at der er meget lang vej igen, før vi får en 50/50-fordeling mellem kvindelige og mandlige investorer. Til gengæld forventer han, at der vil blive taget flere skridt mod ligestilling.

»Vi har skærpet vores fokus på området med initiativer, som skal gøre os bedre til at kommunikere med kvinder – og mænd for den sags skyld - så det hele ikke bliver for indforstået og teknisk. For i virkeligheden er der ingen grund til, at det skal være så kompliceret,« fremhæver Kim Fournais.

Læs også