Privatøkonomi

Britisk tilsyn: Danske Bank tvang små virksomheder til at betale ekstra gebyrer under coronakrisen

Virksomheder blev tvunget til at skifte til dyre erhvervskonti som betingelse for, at Danske Bank ville hjælpe dem med at få et støttelån fra den britiske regering, viser ny afgørelse.

Danske Bank har fået kritik af det britiske konkurrencetilsyn i en sag, der drejer sig om coronahjælp til mindre virksomheder i Storbritannien.

Danske Bank har presset flere småkunder i Nordirland til at betale ekstra gebyrer under coronakrisen.

Det fremgår af en ny afgørelse fra det britiske konkurrencetilsyn Competition and Markets Authority (CMA), som bliver omtalt af BBC.

Ifølge tilsynet har Danske Bank tvunget 305 mindre virksomheder til at skifte til dyre erhvervskonti som betingelse for, at banken ville hjælpe dem med at få et støttelån fra den britiske regering.

Tidligere havde ejerne af virksomhederne brugt deres private konti, men Danske Bank krævede, at de blev erhvervskunder for at behandle deres ansøgninger om at modtage et såkaldt Bounce Back-lån.

Lånene var en del af en hjælpepakke målrettet små og mellemstore virksomheder, som var presset af nedlukningerne. Lånene blev garanteret af regeringen, mens ansøgningerne blev behandlet af 29 banker.

CMA vurderer, at de uretmæssige gebyrer sandsynligvis har skadet virksomhedernes finanser.

Danske Bank har nu refunderet pengene og betalt kompensation til kunderne. Kompensationen svarer til 8 pct. af gebyrerne, skriver BBC.

Banken har desuden sendt et brev til de berørte kunder, hvor den undskylder for forløbet.

»Vi kan nu se, at den korrekte fremgangsmåde ville have været at tilbyde vores kunder alternativer, inklusiv en gebyrfri mulighed for at få en konto til deres forretninger,« udtaler en talsperson til BBC.

I 2002 skrev Danske Bank og andre banker i Storbritannien under på, at man ikke vil kræve, at kunder skal oprette specifikke typer af konti for at kvalificere til et lån.

BRANCHENYT
Læs også