Privatøkonomi

Pensionsopsparerne sover i timen, og det kan koste dyrt

Mange danskere taler kun med pensionsselskabet, når de får et nyt job eller skal på pension.

Danicas topchef, Ole Krogh Petersen, siger, at det kan koste mange tusinde kroner i pensionsudbetaling, hvis pensionsopsparere ikke har den rigtige forsikringsdækning og opsparing. Foto: Danica

Hvert år bør mindst hver tredje dansker overveje at ændre på sin pensionsopsparing eller forsikring for at være rigtigt dækket. Men det er hovedparten af danskerne ikke klar over, eller også glemmer de det. Derfor sparer over halvdelen af kunderne i Danica og PFA Pension enten for meget eller for lidt op.

»Det er en stor udfordring for danskerne, at de ”glemmer” deres pensionsordning med tilhørende forsikringer, når der sker skift i deres livssituation,« siger Søren Andersen, aktuar og indehaver af pensionsrådgivningsselskabet FPension.

Danica og PFA Pension forsøger lige nu begge at komme tættere på kunderne for at gøre dem opmærksomme på, hvornår de bør se på deres pension. En analyse fra Danica viser mindst 3 mio. såkaldte livsbegivenheder blandt danskerne om året. Det kan være bryllup, flytning, fødsler etc.

»Det kan koste rigtig mange tusinde kroner i sidste ende, hvis man ikke har den rigtige dækning og rigtige opsparing. Men det er ikke lige pension, folk tænker på, når der sker noget i deres liv. Derfor vil vi gerne kontakte dem, når der er sket noget. Det handler ikke om mersalg, men om rådgivning. Vi vil også reagere, hvis folk er overforsikrede eller sparer for meget op,« siger Danicas direktør Ole Krogh Petersen.

Danica har allerede samtykke fra 250.000 kunder til at kontakte dem og prøver nu at få flere. Ifølge Ole Krogh Petersen har selskabet de senere år hjulpet ved 160.000 livsbegivenheder. Målet er at have rådgivet i 500.000 af den slags situationer inden 2025.

Der er utrolig mange ting, der har indflydelse på, hvor meget du sparer op til alderdommen, og hvordan du skal være forsikret. Vores erfaring er, at kunderne ikke orker at forholde sig til dem alle.

Carsten Holdum, pensionsøkonom, PFA Pension

PFA Pension vil i første omgang vise kunderne, når noget brænder på. Når kunderne logger sig ind på deres ordninger, får de fremover automatisk vist et skærmbillede, der med trafiklys bedømmer ordningen. Anbefalingen er straks at gøre noget ved det, som er i rødt.

Meddelelsen gives til alle kunder ud fra gennemsnitstal, men jo flere oplysninger om familie, gæld og formue kunden giver, jo mere individuel bliver anbefalingen. Og giver kunden samtykke, vil PFA måske selv tage kontakt og udpege røde pletter.

»Der er utrolig mange ting, der har indflydelse på, hvor meget du sparer op til alderdommen, og hvordan du skal være forsikret. Vores erfaring er, at kunderne ikke orker at forholde sig til dem alle. Vi vil derfor ikke prikke folk på skulderen hele tiden, men nøjes med at pege på det sted, hvor de vil have mest ud af at lave en forandring,« siger pensionsøkonom Carsten Holdum, PFA.

Men bør man som kunde give sit samtykke til de store pensionsselskaber? I Forbrugerrådet Tænk mener cheføkonom Morten Bruun Pedersen på den ene side, at det vil være en fordel for de fleste, hvis nogen overvåger deres pension og forsikringer og tager fat i dem, når der er brug for forandring.

»Men det skal ske på en ordentlig måde ud fra hensynet til kundens bedste med afsæt i God Skik reglerne. Problemet er, om det ender som en salgskanal, hvor henvendelsen ikke tager afsæt i hensynet til den enkelte kunde, men bare sker på baggrund af salgsafdelingens igangværende salgskampagne. Det kan man godt frygte på forhånd, men det må komme an på en prøve,« siger Morten Bruun Pedersen.

BRANCHENYT
Læs også