Charterrejsebureauerne kan ikke genkende billedet af, at danskerne vil holde ferie hjemme
Flere steder forlyder det, at majoriteten af danskere planlægger sommerferie i Danmark i år, men det mærker man intet til hos de fire største rejsearrangører. Lempelser af covid-19-restriktioner og en rejsevejledning, der åbner store dele af Europa fra slutningen af juni, har ført til et salgsboom. Særligt to destinationer er populære lige nu.
Ved sidste uges opdatering af rejsevejledningerne blev yderligere fire lande gule. Ud over Luxembourg og det meste af Schweiz kom også populære badeferielande som Cypern og Kroatien på listen, og det samme gjaldt græske destinationer som Kos og Rhodos.
Ikke mindst det sidste er godt nyt for de danske charterselskaber, der har fået ekstra meget at lave hen over weekenden.
»Vi oplever en decideret ketchupeffekt lige nu. Vores afgange fyldes op på rekordtid, og vi har allerede indsat flere fly,« fortæller kommunikationsansvarlig Mikkel Hansen fra Tui.«
Nu og her har det ikke den store betydning for Tui, at Cypern, Kroatien og flere af de græske øer nu er tilgængelige eller i hvert fald farvet gule, for denførste afgang til alle andre destinationer end Mallorca er først fra den 26. juni.
»Den store betydning for os er, at danskerne fra den 26. juni kan rejse frit på ferie til lande i EU/Schengen, når coronapas-ordningen træder i kraft. Det har fået børnefamilierne på banen, fordi de har fået en afklaring på, at de nu kan komme sydpå i skolernes sommerferie. Og det er lige netop den gruppe af gæster, der har ventet på at kunne bestille med god ro i maven,« siger Mikkel Hansen.
Forrige uge var faktisk den bedste, siden pandemien startede.
Savner Middelhavet
Også hos Spies er der kommet godt gang i salget.
»Vi har i de seneste fem uger haft en stor fremgang i rejsesalget både til denne sommer og til vinter. Forrige uge var faktisk den bedste, siden pandemien startede. Her bookede vi mere end 6.000 sommerrejser. Flest til Mallorca og Gran Canaria, men Rhodos og Cypern solgte også rigtig godt,« fortæller produktchef Carlos Cebrian fra Spies, der tilføjer, at det har haft enorm betydning, at især Cypern og flere af de græske øer nu er tilgængelige eller i hvert fald farvet gule.
»Vi kunne se en direkte effekt kl. 16 sidste fredag, da Udenrigsministeriet holdt pressemøde og berettede om de nye gule destinationer samt om, at man kan rejse frit i EU efter den 26. juni. Cypern er nemlig et stor rejsemål for os, og nu sælger vi endelig på det niveau, som vi skal. Kroatien er et mindre rejsemål for os, og her starter vi først op midt i juli,« siger Carlos Cebrian.
Et lignende salgsbillede ses hos Tui.
»Bestillinger til Rhodos er mere end fordoblet, hvis vi sammenligner de seneste to weekender. Derudover vil rigtig mange gerne til Kreta og efter det Cypern. På Rhodos og Kreta har vi vores største og bedste produkter, specielt for børnefamilien. Dem, der vil afsted denne sommer, har et stort fokus på, at der skal være nok underholdning og aktiviteter på hotellet. Fokus er mere på sol, pool og strand end på at komme ud at opleve et nyt land,« siger Mikkel Hansen.
Salgsboom mærker man også hos Apollo, der kan melde om en stigning i antallet af solgte rejser på næsten 300 pct. de sidste fire uger sammenlignet med ugerne før. Af samme årsag indsætter rejsearrangøren ekstra flyvninger for at imødekomme den store efterspørgsel.
»Der er ingen tvivl om, at danskerne savner Middelhavet. I de sidste par uger har salgstakten nået nye højder, og det er gået så stærkt, at vi også har måttet ansætte flere nye kollegaer for at kunne følge med. På nuværende tidspunkt ser vi faktisk en jævn stigning fra dag til dag, og det føles godt endelig at være tilbage på noget, der nærmer sig et normalt niveau,« fortæller Glenn Bisgaard, salgsdirektør i Apollo Danmark.
Ikke et billede, man kan genkende
Flere undersøgelser har vist, at størstedelen af danskerne forventer, at årets sommerferie foregår i Danmark. Men det er ikke et billede, man kan genkende hos de rejsebureauer, som Jyllands-Posten har talt med.
»Nej, vi booker lige nu bedre end på et normalt år og opererer med ekstra kapacitet i skolernes sommerferie. Så sent som i dag (mandag, red.) har vi fået et ekstra fly fra Aalborg til Rhodos på programmet i fem uger, hvilket giver os over 1.000 ekstra pladser at gøre godt med,« fortæller Carlos Cebrian fra Spies.
Også fra København opjusterer Spies. Her med mere end 5.000 flere pladser, end man regnede med for bare en måned siden.
Heller ikke Tui kan genkende billedet af, at de fleste danskere fortsat regner med at holde ferie i Danmark i år.
»Vi mærker ret meget det modsatte. Hos os føles det lige nu, som om at alle danskere vil sydpå. Det er tydeligt, at mange gæster har brugt de sidste måneder på at lægge en plan A, B og C for, hvad de gør med sommerferien. Og herinde virker det, som om at plan A for de fleste har været muligheden for at komme sydpå, hvilket nu er muligt for alle. Der er kort fra tanke til handling, når vores gæster kontakter os om muligheden for at komme afsted,« siger Mikkel Hansen fra Tui.
Hele rejsebranchen har mere eller mindre mistet hele første halvår. Folk booker normalt allerede i januar, så det er en del af det tabte, der hentes nu.
Bedre hoteller end normalt
Peder Hornshøj, adm. direktør i Bravo Tours, samstemmer:
»Vi har vanvittig travlt,« lyder det fra Peder Hornshøj.
»Salget i sidste uge og forrige uge har sammenholdt med 2019 været bedre dag for dag.«
Den ekstraordinære travlhed skal dog forstås på baggrund af en meget usædvanlig situation, medgiver Peder Hornshøj.
»Hele rejsebranchen har mere eller mindre mistet hele første halvår. Folk booker normalt allerede i januar, så det er en del af det tabte, der hentes nu,« forklarer Peder Hornshøj, der imidlertid også ser positive takter for det kommende efterår og vinteren:
»Vi har solgt bedre til vinter, end vi plejer at gøre på nuværende tidspunkt af året. Det bliver et grumset år med tal, som man ikke helt kan sammenligne, men vi er glade, og travlheden bevirker, at vi nu har ansat fire nye medarbejdere. Det er godt endelig med vind i sejlene, det har vi brug for.«
Bravo Tours har flest rejser ud af Jylland, men belægningsprocenterne er stort set ens for Billund, København og Aalborg. Også her har man kunnet mærke en stærk interesse for Rhodos, siden meldingen om at området er farvet gul.
»Det er i det hele taget mærkbart i denne genåbningsfase, hvordan bestemte destinationer, som får positiv omtale i medierne, pludselig stikker af,« forklarer Peder Hornshøj.
Ud over de græske øer er det især Spanien og Portugal, der er interesse for blandt Bravo Tours’ kunder, og så er der en overraskelse iblandt, også for Peder Hornshøj selv.
»Vi har mærket en pludselig og eksplosiv interesse for Bulgarien og Sortehavskysten, hvilket faktisk er kommet lidt bag på os.«
Peder Hornshøj mærker også en anden klar tendens denne sommer:
»Det er tydeligt, at folk generelt vælger et lidt bedre hotel end normalt.«
Jyderne begynder at tro på det
De fleste af Bravo Tours’ kernekunder er vaccineret, mener Peder Hornshøj, men i skolernes sommerfamilie, hvor der er mange familier, der rejser, er billedet mere broget.
For Tuis vedkommende har København hele tiden været den langt mest populære afrejselufthavn, fortæller Mikkel Hansen:
»Jyderne har været mere afventende end københavnerne, men siden i fredags kan vi se, at man også i Jylland nu har stor tiltro til, at man kan rejse på ferie sydpå med god ro i maven og i trygge rammer.«
Anderledes ser det ud hos Spies:
»Vi har lige nu en bedre belægning på vores rejser fra Billund, så der ser vi nu på mulighederne for ekstra kapacitet. Totalt set har vi solgt ca. 60 pct. af pladserne i skolesommerferien, og her ligger Aalborg og Billund lidt over gennemsnittet, mens København og Odense ligger en smule under,« fortæller Carlos Cebrian.
Apollo indsætter ligesom kollegaerne ekstra fly ind, og øverst på listen over de største favoritrejsemål ligger Grækenland med klassikerne som Kreta og Rhodos. Apollo oplever dog også en stor stigning i efterspørgslen på rejser til Epirus-regionen i det nordvestlige Grækenland med feriebyerne Parga og Sivota.