Privatøkonomi

Ny kendelse fra Landsskatteretten udskriver månedlig ekstraregning for direktørs firmabil på 11.500 kr.

Landsskatteretten understreger i en ny kendelse, at det ikke er en naturlov, at en ansat med firmabil altid beskattes ud fra nyvognsprisen oplyst af f.eks. forhandleren.

Artiklens øverste billede
Tre forskellige nyvognspriser for den samme firmabil - og dermed tre forskellige regninger til brugeren. Det var udgangspunktet for en ny kendelse fra Landskatteretten, som vækker opsigt. Mosaik: JP.

En ny kendelse fra Landsskatteretten rokker ved den hidtidige kutyme, når det gælder den skattemæssige fastsættelse af værdien af nye eller nyere firmabiler.

Når en medarbejder får en firmabil på hvide plader, der højst er tre år gammel regnet fra første indregistrering, tager fastsættelsen af den skattemæssige værdi typisk afsæt i den nyvognspris, som forhandleren eller leasingselskabet oplyser til arbejdsgiveren.

Den oplyste nyvognspris er imidlertid ikke bindende for skattemyndighederne.

Tanya Honoré Schultz, skattejuridisk direktør i BDO

»Den oplyste nyvognspris er imidlertid ikke bindende for skattemyndighederne. Der er således intet til hinder for, at disse efterfølgende efterprøver og tilsidesætter den oplyste nyvognspris,« skriver Tanya Honoré Schultz, skattejuridisk direktør i BDO Danmark, i en artikel offentliggjort i nyhedsbrevet BDO Depechen.

Det sker med afsæt i en ny kendelse fra Landsskatteretten, der udspringer af en sag, hvor en direktør i november 2018 fik en halvt år gammel Mercedes på hvide plader som firmabetalt leasingbil.

Bilen - en eksklusiv SUV-sportsmodel GLC AMG 63S - blev af importørens oplyst til at have en nyvognspris på 1.157.318 kr.

Det var derfor denne værdi, som direktøren blev beskattet ud fra – lige indtil Skattestyrelsen blandede sig.

Styrelsen fandt nemlig værdien alt for lav. Derfor mere end fordoblede Skattestyrelsen nyvognsprisen i en ny vurdering svarende til, hvad leasingselskabet havde oplyst til Motorstyrelsen i forbindelse med den oprindelige indregistrering af bilen.

Motorstyrelsen var sideløbende kommet frem til, at nyvognsprisen var 2.372.118 kr., og dermed var der pludselig tre nyvognspriser i spil for den samme bil.

»Retten fastslog imidlertid, at beskatningen hverken skulle ske ud fra denne værdi (importørens pris, red.) eller ud fra den af leasingselskabet oplyste værdi, men ud fra den af Motorstyrelsen foretagne vurdering,« skriver Tanya Honoré Schultz om den nye kendelse.

For direktøren betød Landsskatterettens afgørelse, at beskatningsgrundlaget for den stjernebærende firmabil blev hævet fra 1.157.318 kr. til 2.372.118 kr. – eller hvad der for en topskatteyder svarer til månedlig merbetaling på knap 11.500 kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.