EM-kampe sender forbrug på barer og værtshuse i vejret
Forbruget på landets barer og værtshuse har fået et solidt rygstød fra herrelandsholdets succes under EM-slutrunden.
Da kvartfinalen mod Tjekkiet blev spillet lørdag steg forbruget på landets værtshuse med ikke mindre end 80 pct., når man sammenligner 19. juni i år, som var en lørdag uden danskere i kamp.
Ugen inden, da Danmark spillede sig videre fra 1/8-delsfinalen mod Wales, var der et merforbrug på 47 pct. i forhold til 19. juni.
Ifølge Danske Bank, der står bag tallene, er det særligt mænd - og især de unge mænd - der har været drivkræfterne bag det højere forbrug.
- Danskernes succes under EM ses tydeligt i forbruget på barer og værtshuse, og kvartfinalen fra i lørdags slog alle hidtidige rekorder, vi har set i forbruget siden coronakrisen startede – også ottendedelsfinalen mod Wales den foregående lørdag, skriver Louise Aggerstrøm Hansen, der er chefanalytiker og privatøkonom hos Danske Bank, i et notat.
Også helt generelt har danskerne brugt flere penge i juni måned, hvor forbruget med dankort og mobilepay er steget 12,8 pct., når man sammenligner med juni 2019.
Det vidner om, at danskerne er glade for genåbningen og igen er til at bevæge sig ud for at bruge penge, lyder det i notatet.
- I sig selv betyder et mersalg på barer under Danmarks EM kampe ikke voldsomt meget i det samlede regnskab, og det samlede barforbrug i juni ligger da også stadig 30 pct. under niveauet i juni 2019, skriver Louise Aggerstrøm Hansen.
Det skyldes ikke mindst de restriktioner, som stadig påvirker store dele af nattelivet, der fortsat er lukket ned.
- Tallene er dog for det første positive for den enkelte barejer, og for det andet sender det et signal om, at danskerne nu er så trygge omkring coronasmitten, at de ikke er bekymrede for igen at gå ud – herunder på bar, lyder de ti notatet.
/ritzau/FINANS