Privatøkonomi

Ekspert kalder Årets Brugtbil for »et nærmest perfekt brugtkøb"

Hyundais mellemklassemodel, i30, er kåret som det bedste brugtbilkøb i øjeblikket. Det er en bil, der ikke er sat i verden for at begejstre, men fokuserer på pålidelighed, let betjening og god totaløkonomi.

De fem finalister til Årets Brugtbil 2021: fra venstre Toyota Yaris, Skoda Superb, BMW i3, Mercedes C-Klasse og så vinderen, Hyundai i30. Foto: Karsten Lemche Hyundai i30 vinder titlen i den seneste årgang, der kom i starten af 2017. Der er generelt tale om en veludstyret, komfortabel og driftssikker bil. Foto: Karsten Lemche Der er masser af plads i bilen, ikke mindst hvis man vælger stationcar-udgaven. Foto: Karsten Lemche Selv om modellen kom for fire et halvt år siden, er den stadigvæk moderne i interiøret. Alle udgaver har stor skærm undtagen basismodellen. Foto: Karsten Lemche

Vi skal hylde hverdagens helte, siger man. Og det gør den store jury af brugtbileksperter, der har kåret Hyundai i30 til Årets Brugtbil 2021. Den snusfornuftige mellemklassebil vinder foran BMW i3, Mercedes C-Klasse, Skoda Superb og Toyota Yaris.

Alle finalisterne er blevet valgt ud fra et bruttofelt af de 125 mest solgte biler det foregående år. Herefter er de blevet gået efter i sømmene, bl.a. på et FDM-testcenter.

Vindermodellen er udgaven, der blev lanceret herhjemme i starten af 2017, og det er en bil, der i store træk næsten er fejlfri, selv om den ikke kører op og ned ad den røde løber.

»Der er absolut ingen prestige forbundet med at køre Hyundai i30, men det her er bare et sikkert brugt køb,« siger Jan Lang, der er markedsanalytiker ved Bilbasen, og som står for selve kåringen og uddyber:

»Generelt er den bare billig at køre i: i indkøb, afskrivning, service og reparationer. Vi er helt oppe på den store klinge, når det gælder gode brugte biler,« siger han.

Jurymedlem Steen Bachmann fra Bil Magasinet er enig i den vurdering.

»Min vinder er Hyundai i30, der er anonym, men også en arbejdshest med god plads, okay motorer, moderne kabiner, høj sikkerhed og en kommentar fra FDM om, at man hidtil ikke har fundet generelle fejl på modellen og kan anbefale den,« siger han.

Godt skruet sammen

Jørgen Bomberg, som er direktør hos Dansk Bilforhandler Union, er også tilfreds med valget.

»Hyundai i30 rammer en bred kundegruppe i kraft af god plads til familie og bagage. Samtidig er bilen godt skruet sammen og har en lang fabriksgaranti, der kan komme anden ejer til gode. Hyundai i30 er desuden i en prisklasse, der matcher den almindelige bilkøber og tilbyder et højt udstyrsniveau og fornuftige driftsomkostninger,« siger han.

Også ved Biltorvet finder man Hyundai som en værdig vinder.

»Direkte sagt er det en kedelig bil, men den er alt det, en familie har brug for: Den har god plads, er sikker, og så er den lettere overset, måske fordi den er kedelig, og det betyder, at man får mere for pengene, end hvis man køber en tilsvarende VW eller Skoda. Som om det ikke skulle være nok, så er i30 tilmed den mest solide af finalebilerne, og testbilen, vi havde med i kåringen, var tilmed stadig dækket af nybilsgarantien,« siger Andreas Lang Hedegaard, som er redaktør på biltorvet.dk.

Selvfølgelig er Hyundai i30 også ramt af de generelt stigende priser på brugte biler, der skyldes, at efterspørgslen overstiger udbuddet, og den nyerhvervede titel kan sende prisen yderligere i vejret.

Jan Lang vurderer dog, at den også fremover vil være et godt køb.

Stor anvendelighed

Priserne starter ved ca. 120.000 kr. for en 2017-model med omkring 100.000 km på tælleren.

Et oplagt valg er den 120 hk benzinmotor på 1,0 liter og med turbo, der sikrer et fornuftigt kraftoverskud. Der er også mange dieseludgaver, især 1,6 med 110 hk, der også er et glimrende valg, men kun, hvis man har et stort kørselsbehov.

Bilen findes både som femdørs hatchback og stationcar, men intet slår bagagerummet i en stationcar, der let rummer et omfangsrigt aluminiumsunderstel til en stor barnevogn eller en mountainbike.

Med en længde på over 4,5 meter er der i denne gjort plads til et bagagerum på 602 liter og yderligere 1.650 liter, hvis bagsæderne lægges ned. Det gør bilens bagagerum til et af klassens største.

Forsæderne er af den faste slags, som ikke segner under en trind danskers tryk.

Hyundai i30 er ikke sat i verden for at slå omgangsrekorder i rundkørsler, men derimod for at suge ujævnheder op og gøre din køretur behagelig.

Umiddelbart er i30 mere støjsvag end de fleste af konkurrenterne.

Selv om kravene er blevet strammet markant siden, fik Hyundai i30 topkarakteren fem stjerner, da sikkerhedsorganisationen Euro NCAP kørte den mod muren.

Resultatet af finalerunden i Årets Brugtbil 2021

Hyundai i30: 135 point

BMW i3: 115 point

Mercedes C-Klasse: 80 point

Skoda Superb: 70 point

Toyota Yaris: 50 point

Man kan godt nøjes med Trend-udgaven, der har farveskærm med Apple Carplay og DAB-radio, 16 tommer alufælge, armlæn foran, bakkamera og nøglefri betjening. Hvis man bevæger sig længere ned i udstyrsniveauerne, er det især fraværet af den fine infotainmentskærm, der springer i øjnene, men er man ligeglad med det, er der selvfølgelig penge at spare.

Alle i30 har automatisk nødbremse som standard, som desværre ikke reagerer over for fodgængere i de første generationer.

De øvrige biler er fine

Generelt er Jan Lang fra Bilbasen positiv over for finalefeltet, som han beskriver som værende biler af høj kvalitet, og som har gjort et stort indtryk på ham. Alle modellerne har således også fået mindst en førsteplads fra de forskellige jurymedlemmer, der er sammensat af biljournalister, bl.a. her fra avisens bilredaktion, og brugtbileksperter fra FDM, forhandlerorganisationen DBFU og Applus Bilsyn.

Samtidig er Jan Lang overrasket over, at en elbil bliver nr. 2.

»Det er meget uventet, at en BMW i3 kan overhale C-Klassen og Skoda Superb,« siger han.

Det er 16. gang, at Årets Brugtbil kåres. Formålet med Årets Brugtbil er at sætte fokus på de vigtige elementer i et godt brugtbilkøb, og derfor kigger juryen på totaløkonomi, soliditet og værdi for pengene i de enkelte biler. Kåringen sættes i perspektiv af, at der handles omkring 450.000 brugte biler om året i Danmark.

Vil du vide meget mere om biler, så lyt til Jyllands-Postens podcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag kl. 14.30.

Læs også