Privatøkonomi

Nyt projekt skal sikre færger mod brand i el-biler

Et nyt projekt skal resultere i konkrete anbefalinger til rederier om, hvordan brand i el-biler kan håndteres under overfart.

Molslinjen er en del af projektet, der skal sikre færger mod brand i el-biler. Arkivfoto: Ernst van Norde

Det er i forvejen en udfordring at slukke en el-bil i brand. Opgaven bliver kun sværere, hvis den foregår på en færge, hvor de normale løsninger ikke er tilgængelige.

Men det skal et nyt projekt med navnet Elbas råde bod på.

Projektet er støttet af Den Maritime Fond, har et budget på 2,4 mio. kr. og løber over det kommende år. Bag projektet står Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut (DBI), DFDS, Scandlines og Molslinjen.

Det skal bl.a. undersøges, hvilke slukningsmuligheder, der er optimale, og hvordan færgers personale er trænet til at håndtere brand i el-biler. Projektet skal resultere i konkrete anbefalinger til rederierne.

På land vil en brændende el-bile normalt enten blive stående for at brænde ud, eller trukket ind i en slukningscontainer. De muligheder eksisterer ikke på en færge, og derfor skal der tænkes alternativt.

»På vand er der langt til beredskabet, og der er giftige dampe, som er farlige for mennesker fra el-bilen. Derfor skal vi finde en anden brandstrategi. Kan det lade sig gøre at smide et brandtæppe over, som man kender det med frituregryder på grillen? Det kan også være, at man kan sprøjte med alternative slukningstyper til vand som højtrykssprinkling, pulver eller skum, eller at man kan forsøge at afkøle undervognen med vand. Det kan også være noget helt andet, som vi ikke kender til endnu,« siger Ib Bertelsen, direktør i DBI.

Når det brander i el-biler, igangsættes en proces i batteriet, som giver øget energi og varme, og derfor kan blive branden ved længere end normalt.

»Hvis man ikke kan håndtere branden, sker der brandsmitte til andet materiale. Sprinklere vil i et vist omfang kunne nedkøle bilerne i brand, men der er grænser for, hvor meget det kan håndtere. Konstruktioner kan kollapse, så der kan være mange skrækkelige scenarier.«

Hvor stor en udfordring er det med el-biler i brand på færger?

»El-biler brænder ikke hyppigere end andre biler. Man dømmer måske el-biler værre, end de rent faktisk er, men jeg ved ikke, hvor ofte biler brænder på færger,« siger Ib Bertelsen.

Undervejs i projektet skal der udføres brandøvelser på ældre færger for at se, hvordan et sådan brandscenarie vil udspille sig i virkeligheden.

Læs også