Privatøkonomi

Handelsbankens farvel til Danmark sætter Jyske Bank i et dilemma

Handelsbankens sælger alle sine aktiviteter i Danmark. Det er en lukrativ portefølje af kunder, der på den måde er kommet i spil. Men der er også mange om buddet. Jyske Bank kan blive tvunget til at byde en høj pris, hvis den vil undgå at tabe konkurrencekraft på det danske bankmarked.

Foto: PR/Handelsbanken

I 2001 sendte staten fire G3-licenser i udbud. Det var én for lidt i forhold til de på det tidspunkt fem ambitiøse teleselskaber på det danske marked. Det kom der meget polemik ud af. Men da den store dag oprandt, viste det sig, at et af selskaberne havde bluffet – Sonofon bød slet ikke, men ved at lade som om, man ville gøre det, påførte man de fire konkurrenter et tab. De kom hver til at betale en lille milliard for deres licenser.

Anekdoten viser, hvor taktisk spillet mellem konkurrenter i erhvervslivet en gang imellem kan være. I banksektoren nærmer man sig tilsvarende en situation, hvor ledelserne i de større banker skal spille deres kort optimalt...

Læs også
Top job