Privatøkonomi

Matas skal bevise, at man kan mere end at overleve

Matas er lykkedes med det, som mange af de andre, gamle detailhandelskæder ikke har formået – at omstille sig til en tid, hvor forbrugerne både søger varer på nettet og i klassiske butikker. Næste udfordring er at løfte bundlinjen til tidligere tiders niveauer. Lykkes det også, synes der at være et betydeligt potentiale i Matas-aktien.

Foto: Matas.

Du køber sikkert det meste husholdningselektronik over nettet, men du kender nok alligevel fornemmelsen: Man savner en gang imellem den lokale Fona, når man skal bruge en eller anden dims her og nu, men må se sig henvist til det skrabede udvalg i supermarkedet. Og tilsvarende med legetøj og Fætter BR, som ikke er lukket helt, men som er en skygge af sig selv.

Nedturen for de to kæder, som tidligere var en selvfølgelig del af ethvert shoppingcenter eller hovedstrøg, viser, hvor hårdt nethandlen har ramt den fysiske detailhandel. Men en tredje af de traditionelle kæder har bevist, at lukning ikke var en uomgængelig konsekvens: Matas ikke bare lever, men har det også rigtigt fint...

Læs også
Top job