Privatøkonomi

Plugin-hybrider bliver dyrere ved årsskiftet

Plugin-hybrider har taget danskerne med storm, og er den mest solgte biltype over både elbiler og benzin- og dieseldrevne. Registreringsafgiften på netop plugin-hybriderne stiger dog til nytår.

Ford Kuga har i mange måneder været danskernes foretrukne bil, når der skulle købes ny. Også den stiger i registreringsafgift til nytår. Arkivfoto.

Når 2021 bliver til 2022, får mange af de såkaldte ’plugin-hybrider’ et nøk opad i registreringsafgiften.

Plugin-hybrider kombinerer en elektrisk motor med en forbrændingsmotor. Den elektriske motor kan klare de kortere ture, mens forbrændingsmotoren kan tage det værste af rækkeviddeangsten på de lange ture. Netop derfor er biltypen blevet populær blandt danskerne, der stod for 25,8 pct. af nysalget i oktober måned, ifølge tal fra De Danske Bilimportører. Det gør biltypen til den mest solgte over både elbiler og de konventionelle benzin- eller dieseldrevne.

Til nytår bliver der skruet op for registreringsafgiften, og for de dyrere plugin-hybrider i klassen er det ikke nødvendigvis småpenge, der er tale om. Det gælder nemlig generelt sådan, at jo dyrere bilen er, jo mere stiger afgiften fra årsskiftet.

En typisk plugin-hybrid til 325.000 kr. stiger 16.000 kr. fra 1. januar 2022. Afgiften på plugin-hybrider bliver ved at stige hvert år frem mod 2030, da de i de senere år har haft en lempelse på afgiften. Den lempelse bliver nu udfaset, for at skabe større incitament til at købe fuldt elektrisk drevne biler. Den samme typiske plugin-hybrid får således lagt 18.000 ekstra oveni prisen fra 1. januar 2023, ifølge beregninger fra FDM. De forhøjelser stiger tilsvarende de efterfølgende år.

Ser man på en lidt dyrere plugin-hybrid til 450.000 kr., ja så stiger prisen på netop den med godt 20.000 kr. fra årsskiftet.

Tidligere i år blev der ligeledes fastsat nye regler for afgifter på elbilerne, der ifølge regeringen skal være 1 mio. af på vejene i 2030.

På de dyrere elbiler til over 500.000 kr., som eksempelvis Mercedes EQT, Audi e-tron og Porsche Taycan, stiger afgifterne med cirka 12.000 kroner ifølge beregninger fra FDM. Elbiler til under denne pris beholder deres afgiftsfrie priser.

Bilproducenterne har fået lidt af en udfordring med at få solgt deres biler inden de kommende afgiftsstigninger. Den globale chipmangel rammer nemlig også producenterne, og det betyder længere leveringstid på både plugin-hybrider såvel som elbiler.

Derfor har flere producenter, herunder både Hyuindai og Peugeot valgt at fastfryse 2021-priserne, selvom bilerne først kan leveres i 2022. Det står nemlig producenterne frit for, om de vil fastholde deres priser, selvom afgiften til staten stiger.

Danskernes foretrukne bil gennem det meste af 2020 og 2021 har i øvrigt været Ford Kuga, der er en plugin-hybrid. Den stiger således også i afgift fra 2022. De løbende afgifter stiger ikke nævneværdigt for nogle af biltyperne.

Læs også
Top job