Skatterådet åbner for sjældent set skridt overfor 1,2 mio. pendlere
Normalt gælder satserne for befordringsfradrag og kørselsgodtgørelse for et helt år, uanset benzinprisens udvikling. Alligevel vil Skatterådet nu drøfte 2022-satserne på ny.
Ukraine-krigen har fået brændstofpriserne til at eksplodere, og det får nu Skatterådet til at åbne en dør på klem for et sjældent set skridt.
»Skatterådets formand Jane Bolander har bedt om, at Skatterådet på næste Skatterådsmøde mere generelt drøfter udviklingen i benzinpriserne i forhold til kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse,« skriver Skattestyrelsen i en mail til Finans.
Meldingen kommer, efter at bl.a. FDM og Business Danmark har været ude med en opfordring til at hæve befordringsfradraget, som knap 1,2 mio. pendlere gør brug af.
»Smertegrænsen for pendlerne er nået. Vi er langt over den benzinpris, som Skatterådet tager afsæt i, og intet tyder på, at vi kommer tilbage til det niveau. Derfor bør Skatterådet hæve fradraget,« udtalte Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, mandag til Finans.
Det nuværende kilometerfradrag blev fastsat af Skatterådets 19 medlemmer i november. Det skete med afsæt i en forventning om en benzinpris i 2022 i niveauet 12,78 kr.
Stigende efterspørgsel udløst af coronakrisen betød imidlertid, at benzinprisen allerede fra årets begyndelse lå i 13,99 kr., og siden er prisen eksploderet på grund af Ruslands invasion af Ukraine og frygt for knaphed på olie.
Smertegrænsen for pendlerne er nået. Vi er langt over den benzinpris, som Skatterådet tager afsæt i, og intet tyder på, at vi kommer tilbage til det niveau.
Siden invasionen den 24. februar er listeprisen på benzin steget fra 14,79 kr. til i dag 16,09 kr., men i energikredse tales allerede om risikoen for, at brændstofpriserne vil stige yderligere.
»Selvfølgelig har Ukraine-krigen overrasket alle. Men det ændrer ikke på, at Skatterådet bør erkende, at 2022-satserne er kørt fuldstændig af sporet,« lød det mandag fra Jens Neustrup Simonsen, formand i Business Danmark.
Selv om Skatterådet nu åbner for at diskutere en ændring af 2022-satserne for befordringsfradraget og kørselsgodtgørelse, som er kilometerpenge til ansatte for brug af egen bil på jobbet, betyder det ikke, at Skatterådet uden videre er klar til at hæve satserne.
»En eventuel justering af satserne vil kunne besluttes på et senere møde,« skriver Skattestyrelsen om rådets kommende drøftelse af satserne, der sker på et møde den 22. marts.
Skatterådet har tidligere hævet satserne ekstraordinært. Det skete sidst i år 2000, hvor den høje kilometersats blev hævet midt i marts med 7 pct.
I 2020 trak knap 1,2 mio. pendlere i alt 16,6 mia. kr. fra i skat for daglig transport til og fra arbejde.