Privatøkonomi

Ventetid på nye biler forværres efter udbrud af krig

Man skal snart til at skynde sig, hvis man vil have fat i en elbil i år, lyder det fra Danmarks største bilkoncern, Semler Gruppen. Ventetiden er lang og priserne stiger.

Artiklens øverste billede
Det er især elbiler, som der er ekstraordinært lang ventetid på lige nu. Arkivfoto: Valdemar Ren.

Efterspørgslen på biler er steget markant de seneste år, men lige nu er det altså tæt på umuligt at få fat i en ny en af slagsen. Ventetiden er lang og priserne er skyhøje. Og for visse typer biler er det ved at være sidste udkald, hvis du skal have fingrene i en i år.

Sådan lyder det fra Danmarks største bilkoncern Semler Gruppen.

Først var det coronakrisen og tilstoppede forsyningsruter, der var skyld i månedlange ventetider på nye biler. Det lettede en smule i anden halvdel af 2021, men nu er den gal igen.

»Der er ingen tvivl om, at krigen i Ukraine har sat sine spor på leveringssituationen,« fortæller Lars Kornelius, adm. direktør for Semler Mobility Import.

Her er leveringstiden på en ny bil lige nu i gennemsnit mellem syv og ni måneder. Nogle modeller endnu længere. Og det er især elbilerne, der er lang ventetid på - det er også dem, kunderne helst vil have fingrene i.

»Går man med et lille spirende frø i maven om, at man vil med på den bæredygtige agenda med en elbil, så er det nu, man skal begynde at overveje at tage en beslutning,« fastslår Lars Kornelius.

Ikke nok med at ventetiden er lang, så vil prisen på både nye og brugte biler nemlig fortsætte med at stige fra nu af i takt med, at efterspørgslen stiger.

Lars Kornelius er adm. direktør for Semler Mobility Import i Semler Gruppen. Foto: Stine Bidstrup

Semler Gruppen importerer biler fra forhandlere som bl.a. Volkswagen, som indtil nu har haft fabrikker i Rusland, der er blevet lukket ned efter udbruddet af krig. Ifølge Lars Kornelius efterlader man mellem 200 og 300 mia. kr. bag sig per fabrik.

»Det var vigtigt for Volkswagen-gruppen at sende et signal om, at man trak sig fra det russiske marked,« understreger han.

De russiske fabrikker og produktionen på disse har man efterfølgende forsøgt at etablere andetsteds.

»Lige så langsomt, men sikkert, har vi fundet ud af at få fabrikker og fabriksbånd i gang igen. Og det gør, at vi lige så stille kan begynde at producere biler igen til vores mange ventende kunder,« fortæller Lars Kornelius.

Ifølge Lars Kornelius har forståelsen hos Semler Gruppens kunder imidlertid været overvældende og reaktionerne positive.

»Vores fokus går rigtig meget på at forsøge at kommunikere det her ud. Men vi erkender også, at det er en svær situation for kunden at stå i, når de modtager de her informationer,« siger han og tilføjer:

»Alle forstår selvfølgelig, at når der udbryder en krig, så kan der opstå problemer med levering. Men omvendt så er der også en svær situation for dem, der allerede har ventet i seks, syv eller otte måneder.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.