Vilde valutasving har gjort populære feriesteder markant dyrere
På bare ét år er det blevet flere tusinde kroner dyrere at holde ferie i lande som USA, Thailand og Egypten.
Ferien til flere af de populære feriedestinationer er blevet markant dyrere det seneste år, fordi der er sket et stort skifte i styrkeforholdet mellem euroen og den amerikanske dollar.
Dollaren er blevet styrket over for euroen og dermed også den danske krone. Man kommer med andre ord derfor ikke nær så langt for pengene som dansker i udlandet, og det har bl.a. gjort en ferie til Guds eget land 23 pct. dyrere end for et år siden.
Tager man prisudviklingen med, betyder det, at en familie, der bruger 1.000 kr. om dagen under en ferie på to uger, får en ekstraregning på mere end 3.000 kr. Det viser en analyse, som Spar Nord har lavet for Finans.
»Det er ret sjældent, at vi ser så store udsving. Det er selvfølgelig sket før, men normalt sker det ikke på så kort tid. Udviklingen skyldes forskellen på økonomierne i USA og eurozonen. USA har haft vækst og er på vej imod en rentestigning, mens Europa efter finanskrisen blev ramt af en gældskrise og nu er gået i gang med lempelser. Det har ført til en styrkelse af dollaren, og det slår igennem på ferien til USA,« siger Jens Nyholm, cheføkonom i Spar Nord.
Artiklen fortsætter under grafikken
Førstepladsen på listen bliver indtaget af Egypten, hvis valuta er koblet til den amerikanske dollar, og det har gjort ferien hertil mere end 3.600 kr. dyrere. Thailand indtager fjerdepladsen med en prisstigning på 2.758 kr. Vælger man at tage til Norge eller Sverige, er ferien til gengæld blevet 4 pct. billigere siden sidste sommer.
I rejsebureauet Star Tour har man mærket en reaktion på udsvingene.
»Kunderne følger også med i valutakurserne, og vi kan se en relativ klar sammenhæng mellem prisen på en destination, og hvor kunderne gerne vil hen,« siger Nicolai Johnsen, pressechef i Star Tour, der forklarer, at det har ført til mindre efterspørgsel efter rejser til Egypten og Thailand.
I Spies har man dog ikke noteret nogen ændring blandt kunderne.
»Men da rublen faldt og russerne blev væk fra Thailand, skete der det, at butikkerne og restauranterne regulerede priserne ned,« siger Torben Andersen, kommunikationschef i Spies.
Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.