Privatøkonomi

Sid i bilen - og køb den så på nettet

Også bilkøbet vil i stigende grad ske via computer eller smartphone.

Artiklens øverste billede
Bilhandlen vil i stigende grad flytte fra forhandlerne til nettet, fastslår en ny tysk analyse.

Bilkøbet vil i stigende grad flytte fra forhandlernes salgslokaler og over til computer og smartphone.

Det viser en ny tysk undersøgelse, og opfattelsen deles i AutoBranchen Danmark, der dog også slår fast, at tendensen vil være lidt længere tid om at slå igennem i Danmark.

Det tyske analysehus Roland Berger med hjemsted i München har mandag offentliggjort en undersøgelse, der viser, at hver 10. nye bil i Tyskland nu købes på nettet. Allerede i 2020 vil det være hver 5. bil.

Læs mere hos Roland Berger

»Sådan vil det også gå herhjemme, selv om ikke vil gå så stærkt. Forhandlerne ved godt, at udviklingen går den vej, men opfattelsen er stadig, at forbrugerne foreløbig vil prøve at sidde i bilerne,« lyder det fra Lisa Sandager Ramlow, der er kommunikationschef i AutoBranchen Danmark.

»Lige nu er det mest udbredt i USA og Storbritannien. Men i fremtiden vil også danske bilkøbere i stigende omfang se bilen i et showroom og efterfølgende købe den på nettet. Det giver i branchen selvfølgelig også en frygt for, at der ikke vil være behov for det samme antal forhandlere,« siger Lisa Sandager Ramlow.

Undersøgelsen fra Roland Berger slår fast, at 97 pct. af de tyske bilkøbere bruger nettet til at søge efter biler, og 4 af 10 kunder er også klar til at handle på nettet, hvis de finder det rigtige tilbud. Dermed er den traditionelle bilhandel under pres.

Ifølge undersøgelsen er der i dag fire typer af aktører på salgssiden og to typer af kunder.

På salgssiden drejer det sig om:

  • Prisportaler der skal fiinde frem til den billigste forhandler.
  • Formidlere der tager sig af kontakten mellem sælger og køber.
  • Leasingoperatører til både private og erhverv.
  • Bilproducenter og autoriserede forhandlere.

På kundesiden er der to grupper:

  • De prisbevidste på jagt efter det bedste tilbud.
  • Såkaldte multikanal-kunder der lægger vægt på mere end pris.

»Onlineudbyderne har indtil nu stort set kun haft fokus på de prisbevidste. Men den anden gruppe bliver langt vigtigere. Disse kunder vægter service, personlig betjening og at det er nemt. De er så også klar til at betale lidt mere for disse ydelser,« forklarer Philipp Grosse Kleimann, der er partner i Roland Berger.

»Den komfortorienterede gruppe udgør allerede i dag omkring 45 pct. Andelen vil vokse, og derfor vil det være afgørende for bilbranchen, at den forstår at imødekomme disse kunders ønsker,« tilføjer Philipp Grosse Kleimann.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.