• Opdateret 29/06/2016 kl. 16:08
Privatøkonomi

Det er en myte, at leasingkunder hænger på en stor efterregning

Hver anden privatkunde slipper uden efterregning, viser en undersøgelse. Det bekræftes af FDM.

Artiklens øverste billede
Nordania Leasing har undersøgt, for stor efterregningen er, når kunderne leverer leasingbilen tilbage. Hver anden slipper helt for en regning.

Der er ingen grund til at frygte store efterregninger, hvis man privatleaser sin bil. Den myte er nemlig blevet aflivet, mener Nordania Leasing, der er landets største leasingselskab.

Selskabets undersøgelse viser nemlig, at hver anden kunde slipper helt uden efterregning, mens den anden halvdel i gennemsnit må betale 2.500 kr., når leasingbilen leveres tilbage. Det forudsætter dog, at man passer på bilen.

Nordania Leasing, der hører hjemme under Danske Bank-koncernen, har selvfølgelig en forretningsmæssig interesse i  fokusere på de positive sider af privatleasing, men tendensen bekræftes af bilistorganisationen FDM.

»Det stemmer meget godt med en undersøgelse, som vi selv har gennemført. Den viste, at 58 pct. fik en efterregning, mens 42 pct. slap for en ekstraregning. Gennemsnitsregningen var på godt 4.200 kr.,« fortæller Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom hos FDM.

Han har to tip til at begrænse efterregningen.

»Hvis man har en glasforsikring uden selvrisiko, er det en god idé at få udbedret stenslag i forruden. Og så skal man sørge for at få bilen vasket og renset, inden den afleveres. Mange biler genleases med det samme, og derfor vil leasingudbyderen gerne slippe for det,« tilføjer Allan Skytte Christensen.

Hos Nordania Leasing glæder man sig over, at gennemsnitsregningen er lavere end generelt hos de danske leasingselskaber. Selskabet finansierer bl.a. leasingaftaler for Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Kia og Volvo. Kunderne indgår således aftalerne med de pågældende mærker.

»Vi glæder os over, at meget få kunder får store efterregninger, når de afleverer bilen,« lyder det fra salgsdirektør i Nordania, Henrik Rohmann-Sønderby.

Når Nordania-kunder i gennemsnit slipper med en efterregning på 2.500 kr., men gennemsnittet ifølge Nordania er 4.000 kr., skyldes det, at man ser lidt lempeligere på de "ubetydelige" skader.

»Vi erkender, at vi ikke kan forvente at få en "ny" bil tilbage. Så op til Bilka-buler kan kunderne som regel slippe uden regning,« forklarer Henrik Rohmann-Sønderby.

Han peger samtidig på, at kunderne i gennemsnit får 600 kr. tilbage, når de såkaldte over- eller underkørte kilometer tælles op. Nordania opkræver 0,66 kr. per kilometer, der er kørt mere end aftalt. Ifølge Nordania er gennemsnittet blandt andre selskaber 1,85 kr.

»Med undersøgelsen kan vi aflive myten om store efterregninger ved privatleasing. Nu kender vi alle nogen, der har privatleaset med gode erfaringer,« tilføjer Henrik Rohmann-Sønderby.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.