Privatøkonomi

Alm. Brand-kunder kan ånde lettet op - ingen prisstigninger på vej

Alm. Brand har ikke planer om at følge efter konkurrenten Tryg med generelle prisstigninger.

Søren Boe Mortensen, adm. direktør i Alm. Brand. Foto: Torben Stroyer

I visse dele af den finansielle sektor er der noget nær en tommelfingerregel, som siger, at hvis markedets største aktør hæver priserne, følger konkurrenterne efter. Sådan er det ikke i forsikringsbranchen i øjeblikket.

For selv om Tryg i forbindelse med sit årsregnskab for 2016 annoncerede generelle prisstigninger, så kunderne i gennemsnit skal betale 3 pct. mere for deres forsikringer, følger man ikke efter storebror i Alm. Brand.

»Vores tilgang er, at vi gerne vil være konkurrencedygtige. Vi vil gerne udbygge vores markedsandel, så derfor skal vi finde en balance mellem indtjeningen og det at være konkurrencedygtige,« siger Søren Boe Mortensen, der er adm. direktør i Alm. Brand.

I forsikringsbranchen opererer man med udtrykket combined ratio. Det udtrykker forholdet mellem erstatninger/omkostninger og præmieindtægter. En combined ratio på mere end 100 viser, at man taber penge. Er det 100 bruger forsikringsselskabet samtlige præmieindtægter på erstatninger/omkostninger. Er tallet under 100 udbetaler forsikringsselskabet mindre/har lavere omkostninger, end det får ind i præmieindtægter.

»Vores ligger omkring 90. Det er et ganske fornuftigt niveau, og det ser fornuftigt ud for langt de fleste produkter. I foråret 2016 satte vi priserne ned på bilforsikringer, og det kan ses, men det ser stadig fornuftigt ud,« siger Søren Boe Mortensen.

BRANCHENYT
Læs også