Privatøkonomi
0

Pas på forsikringsfælderne, hvis du lejer ud via Airbnb

Som udlejer er man ikke dækket af sin indboforsikring.

Det er ikke uden risiko at udleje sin bolig til turister selv via et udlejningsbureau. Udlejer er ikke dækket af den dent traditionelle indboforsikring.

Boligejere, der lejer deres bolig ud via Airbnb, løber en stor risiko, hvis lejerne laver skader i lejligheden. Skaderne dækkes ikke automatisk af Airbnb, og der er heller ikke meget hjælp at hente med den traditionelle indboforsikring.

Mange tror, den dækker, men det gør den ikke.

»Når man lejer ud, er man ikke dækket af indboforsikringen. Du har selv inviteret folk ind, og din forsikring dækker hverken hærværk eller tyveri begået af lejer,« forklarer kommunikationsdirektør i Alka Forsikring, Lise Agerley.

Flere udlejere har haft uheldige oplevelser ved at udleje deres bolig. Fra 2015 til 2016 steg antallet af udlejninger via Airbnb fra 1,7 mio. til 3 mio. danskere. I samme periode steg antallet af udlejere til 30.000.

Airbnb har godt nok en såkaldt "værtsgaranti" op til 6 mio. kr., men den er ikke en forsikring og omfatter bl.a. ikke kontanter og værdipapirer, kæledyr, personligt ansvar eller delte- eller fællesområder. Tværtimod henviser Airbnb til udlejernes egne forsikringer.

Seks gode råd, hvis du vil leje din lejlighed ud
Alka har seks gode råd til danskere, der vil leje deres bolig ud til turister.
  1. Kend dine gæster: Flere af udlejningsportalerne har sikkerhedssystem, hvor brugerne kan dokumenter, at de er dem, de udgiver sig for at være..
  2. Tag et depositum: Hvis uheldet ude, og du vender hjem til et hus eller en lejlighed, der er beskadiget, eller der mangler to vinglas, så er det rart at have et depositum.
  3. Flere forsikringsselskaber har en særlig forsikring, der kan dække dit hjem i en afgrænset periode.
  4. Mærk efter: Husk, at du ikke er tvunget til at åbne dit hjem for hvem som helst. Virker dine potentielle lejere besværlige, uhøflige eller gør de dig på anden måde utryg, kan du altid sige pænt nej tak.
  5. Kommuniker kun via portalen: Sørg for at al dialog med dine gæster går via udlejningsportalens mailsystem. Er der nogen misforståelser, eller bliver I uenige om noget, er det vigtigt, at korrespondancen kan dokumenteres af tredjepart, f.eks. Rbnb.
  6. Fjern smykker og penge: Sørg for at fjerne let omsættelige værdier fra din bolig.

»Værtsgarantien skal ikke betragtes som en erstatning eller stand-in for husejeres eller lejeres forsikring,« skriver Airbnb på sin hjemmeside.

Det kan da også være svært af få fat på Airbnb, viser flere eksempler fra Trustpilot. Her skriver Søren Berg bl.a.:

»Jeg har haft vores lejlighed lejet ud nu 5 gange gennem Airbnb, og 2 af gangene har der været skade på noget i lejligheden. Jeg har nu efter snart 2 måneder endelig fået erstatning fra første skade. Den anden skade (som løber op i knap kr. 30.000,-) venter vi nu på svar på. At kontakte dem er umuligt, og det personale de har ansat til at snakke med kunder er så dårlige til engelsk at man knap forstår dem.«

Et andet eksempel er Jakob Hjort, der fik ødelagt et køkkenskab - en udgift til ca. 3.000 kr.

»Vi kontaktede straks gæsterne, som indvilligede i at betale lidt af beløbet. Et par dage senere ville de pludselig ikke erstatte noget, hvorefter vi rettede henvendelse til Airbnb. Her mødtes vi af en meget arrogant holdning. Airbnb skrev, at de ikke dækkede kosmetiske skader, så sagen var lukket,« skriver Jakob Hjort.

Ifølge Lise Agerley demonstrerer Airbnb-konceptet, at der er store udfordringer forbundet med et eventuelt erstatningsansvar, når der er tale om deleøkonomi.

»De traditionelle forsikringer er ikke lavet til, at vi deler. For forsikringsselskaberne er der tale om et helt nyt univers, som vi ikke ved, hvordan vi skal prissætte. Vi er gået ind i deleøkonomi-forsikringer for at gøre os nogle erfaringer med et område i hastig udvikling. Her skal vi kunne imødekomme danskernes behov,« siger Lise Agerley.

I Alka har man forsøgt sig frem. Blandt andet har man haft et samarbejde med et firma, der formidlede tøj på delebasis.

Alka har i dag en forsikring målrettet udlejning via selskaber som Airbnb.

For 200 kr. kan man forsikre sin lejlighed i fire uger. Forsikringen kan forlænges. Der er dog ikke mange kunder, der har valgt at forsikre sig.

»Vi troede, den ville blive mere efterspurgt, men vi har ikke solgt så mange som man skulle tro i forhold til, hvor mange der benytter Airbnb. Jeg tror, det skyldes, at vi ikke endnu har valgt at kommunikere så meget om den, og at mange tænker ikke over, at der er brug for tillægsforsikring, hvis man skal være sikker på at få erstatning, når man lejer sin bolig ud,« siger Lise Agerley.

En anden mulighed for at sikre sig mod skader kan være et stort depositum. Men bliver det for stort, kan det skræmme interesserede lejere væk.

BRANCHENYT
Læs også