Tech

Dansk vin-app er blevet verdens største - men det kniber med at få kvalificeret arbejdskraft

Danske Vivino, der blev grundlagt som et onlinefællesskab for vinelskere, har på godt halvandet år indtaget pladsen som verden største handelsplads for vin. Vivino har 26 millioner brugere og solgte vin for 40 millioner dollars sidste år - men det kniber med at skaffe folk til det danske kontor.

Artiklens øverste billede

Danske Vivino med base i København har nu 26 millioner vininteresserede brugere over hele verden, som bruger appen til at holde styr på de vine, de har på lager - eller har drukket - og til at finde ud af, om en vin er pengene værd.

I løbet af de seneste halvandet til to år er Vivino også begyndt at gøre appen til en markedsplads for vin, og det er sket med en overvældende succes, fortæller CPO og Co-founder, Theis Søndergaard til arbejdsgiverorganisationen Dansk Industris afdeling DI Digital, hvor Vivino netop er blevet medlem og er udnævnt til månedens medlem i november.

Vivino solgte sidste år vin for mere end 40 millioner dollar.

Det gør Vivino til verdens største markedsplads for vin, fortæller Theis Søndergaard.

Tilmed er væksten fortsat stærk i 2017. Vivinos brugere i USA kan købe over 100.000 forskellige vine fra flere end 200 vinhandlere direkte i appen, og modellen er også indført i Europa.

Læs også: Dansk vin-app modtager 170 millioner kroner fra kendte investorer - nu skal der tjenes penge

“Det er på ingen måde en lille eller enkel opgave - der er store og komplekse it-systemer og processer som skal være på plads. Den grønne købe-knap ser simpel ud, men under den er der et skjult isbjerg af teknik og mennesker,” siger Theis Søndergaard til DI Digital.

Vivino største udfordring er ifølge Theis Søndergaard at finde arbejdskraft i den rigtige kvalitet til selskabets kontor i København.

“Der er ikke mange, som har erfaring med et digitalt forbruger-produkt i den skala, som vi opererer med, og især ikke i København”, siger han.

Ifølge Theis Søndergaard skal Vivino tiltrække folk fra eksempelvis San Fransisco og London, og derfor er det vigtigt, at København er et stærkt brand, og at Vivino er kendt for et virkelig godt arbejdsmiljø.

Læs også: Dansk vin-app er kæmpe-succes i Silicon Valley: Elsker at brænde masser af penge af

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.