Tech
0

Facebook vil beskytte dit 'mentale helbred' – men kommer til at tjene på det

Når Mark Zuckerberg vil prioritere opslag fra venner og familie over virksomheder på Facebook, er der også store summer på spil. Fremover kan virksomheder nemlig være tvunget til at bruge flere penge på annoncering for at få samme eksponering.

Mark Zuckerbergs nytårsforsæt var at 'fikse Facebook'. Nu kommer hans første store udmelding i den forbindelse - og den bliver ikke modtaget godt af erhvervslivet. Foto: Steven Senne

Engang var det redaktører ved de store, etablerede medier, som bestemte hvad du kunne møde af nyheder.

I dag er det i høj grad Facebooks it-systemer, der styrer den slags.

Derfor er Mark Zuckerbergs udmelding om, at Facebook fremover vil prioritere indhold fra familie og venner højere, også blevet modtaget med masser af opmærksomhed. Også af den kritiske slags.

Det handler om at tjene flere penge, skriver Business Insider, for bliver opslag fra virksomheder og medier givet mindre vægt, kan det have stor indflydelse på effekten af et opslag.

Facebook og dets ’newsfeed’ – listen over de opslag, du får vist, når du åbner Facebook – er for mange virksomheder og især medier blevet en vigtig og nogle gange den vigtigste vej ud til kunderne. Facebook-brugerne vælger selv at følge en side og få nyt fra deres favorit-restaurant eller nyheder fra den lokale avis. Men et opslag bliver ikke automatisk vist til alle følgerne, hvis Facebooks algoritme beslutter, at noget andet er mere interessant eller relevant.

Næste trin som virksomhed er derfor at betale for at få vist sit opslag – en annonce, men i form af en normal Facebook-opdatering – og det tjener Facebook styrtende på. At rykke det ’organiske’ indhold fra virksomheder længere hen mod skammekrogen er derfor lig med flere penge i kassen hos Facebook, hvis virksomhederne vil have samme effekt som før.

En analyse har vist, at det blandt amerikanske medier i dag er 26 pct. af trafikken, der kommer via Facebook. For nogle medier er det tal meget højere, men generelt er tallet faktisk faldet en del i løbet af 2017, fordi Facebook hele året har pillet ved den centrale algoritme. I januar 2017 var andelen således hele 39 pct.

Også i Danmark er der bekymring over, hvad endnu mindre gratis eksponering på Facebook kommer til at betyde for læsertallene og økonomien, rapporterer fagbladet Journalisten. Hos BTMX, der udgiver BT og MetroXpress, slås man i forvejen med et fald i trafikken via Facebook det seneste halve år.

Facebook har i øvrigt forsøgt at flytte indhold fra virksomheder over i en separat nyhedsrulle i udvalgte, mindre lande. Her var konsekvenserne meget markante. I Slovakiet oplevede nyhedsmedier for eksempel et fald på 400 pct. i antal interaktioner med læserne på Facebook.

Den slags drastiske ændringer vil dog ikke blive rulle ud globalt, har Facebook meldt ud.

En anden vurdering af Mark Zuckerbergs udmelding lyder, at Facebook er nødt til at vise, at man gør noget for at undgå at udsætte brugerne for ’fake news’ og hadske indlæg.

Mark Zuckerberg lægger i sin forklaring på ændringerne selv vægt på, at Facebooks brugere hellere skal interagere med familie og venner, end passivt at modtage en masse eksternt stof. Det er bedre for folks mentale helbred, skriver han.

Men selvom omtanken måske er oprigtig nok, handler det mindst lige så meget om det store politiske pres, Facebook har været under – især i hjemlandet USA. Her har der været enorm fokus på annoncer indrykket af russere, som man mener kan have påvirket præsidentvalget i november 2016, der som bekendt faldt ud til Donald Trumps fordel – ganske som det russiske styre foretrak det.

Derfor er Facebook nødt til at dæmme op for indhold, der ikke gør noget godt for den offentlige debat – eller folks mentale helbred. Omvendt siger Facebook-folkene, at de vil give plads til ’respektable’ indholdsleverandører, og ’meningsfyldt’ indhold. Ved at bruge kunstig intelligens vil Facebook forsøge at afgøre, hvad der er godt og skidt, og tager dermed endnu et skridt mod rollen som ’dørmand’ for hvad, der vil blive vist. Ganske som de traditionelle medier var i gamle dage.

I hele dette spektakel er medierne, der er afhængige af trafik fra Facebook, bare endt i krydsilden og vil blive et uskyldigt offer - ’collateral damage’, som det hedder i militærjargon. Det mener en af de tunge drenge i mediebranchen, Derek Mead, global redaktør for Vice Media, ifølge Business Insider.

BRANCHENYT
Læs også