• For abonnenter
Tech

Algoritmernes slaver: Nye højteknologiske indkøbsvaner er en bombe under traditionel markedsføring

Interview: Der er en ny gatekeeper i byen. Fremover vil algoritmer hos de store techselskaber styre, om du får Duracell-batterier eller ”no name”-versionen, fortæller fremtidsforsker.

Artiklens øverste billede
Mark Curtis var i 2001 medstifter af innovationsfirmaet Fjord og har siden levet af at forudsige fremtidens trends og rådgive om at tilpasse sig fremtiden. Foto: Fjord

Det er en hel videnskab at få dig til at vælge bestemte produkter i supermarkedet. En god placering på hylden, de rigtige farver og skrifttyper på produktet, og tv-reklamer til at skabe noget genkendelse og tillid til kvaliteten af produktet.

Men den – i dag kæmpestore – branche er begyndt at blive afløst af en anden: Algoritmer,

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.