Dansk spilindustri taber sværdkamp til naboerne: Investorer tager milliarderne med til Sverige
Der er negativ vækst i den danske spilindustri, mens markedet for computer- og mobilspil buldrer af sted i resten af verden. Danmark mangler et stærkt miljø for spiludvikling, lyder forklaringen.
Mens det vrimler med milliardsucceser i spilindustrien i vores nabolande, er Danmark ved at blive hægtet af det brandvarme marked for computerspil, mobilspil og e-sport.
Tidligere successer som IO Interactive, der står bag Hitman-spillene, og aarhusianske Kiloo, som har udviklet mobilspillet Subway Surfers, er løbet ind i økonomiske udfordringer. Og der står ingen oplagte arvtagere klar.
Selv om den globale spilindustri vokser med 10 pct. om året, faldt omsætningen i den danske spilindustri i 2017 med over 10 pct. – fra 1,03 mia. kr. til 916 mio. kr.
Derfor kigger de største danske investorer nu mod nabolandene.
»Det er ikke fordi, vi ikke vil investere i danske spilfirmaer, men vi har indtil videre ikke fundet særligt mange interessante investeringscases herhjemme. Der er ingen tvivl om, at Sverige og Finland er noget længere fremme på det her område,« siger Allan Hansen, adm. direktør i Nordisk Film.
Nordisk Film, der er ejet af mediekoncernen Egmont, er Danmarks klart største investor i spilindustrien. Senest betalte Nordisk Film 660 mio. kr. for det fulde ejerskab af svenske Avalanche Studios, der står bag det verdenskendte skydespil Just Cause.
Nordisk Film har investeret knap en milliard kroner i tre svenske spilfirmaer og tre danske samt et dansk e-sportshold. Men de svenske spilfirmaer tegner sig for næsten 90 pct. af kapitalen.
En stor del af forklaringen er, at der simpelthen mangler et miljø for spilindustrien herhjemme, mener Allan Hansen.
»Det hele handler om de rette kompetencer og de rette rammer. Vores nabolande har mere risikovillig kapital samt uddannelser og innovationsprogrammer specifikt rettet mod spilindustrien. Det har tiltrukket spiludviklere fra hele verden. Det miljø mangler vi i Danmark,« siger han.
Spilindustrien er brutal på den måde, at det ofte er et enkelt spil, der gør en ny spilvirksomhed til en global succes eller en fiasko, mener David Helgasson. Han er manden bag milliardvirksomheden Unity og en af Danmarks største privatinvestorer i spil. Også hans spilinvesteringer er placeret uden for Danmark.
»En spilsucces spreder sig som ringe i vandet, fordi folk typisk køber et spil, når vennekredsen også spiller det. Det er ofte knald eller fald med spil. Så hvis ikke man har de rette kompetencer i teamet, der har prøvet det før, er det svært at overbevise investorerne,« siger han.
David Helgason pointerer, at det er enormt investeringstungt og risikabelt at finansiere et nyt spil. Derfor tyer investorerne ofte til de store spilmiljøer i Stockholm og Helsinki.
Netop finansieringen er en hovedårsag til, at Danmark halser efter på spilmarkedet, mener Jan Neiiendam, bestyrelsesformand i spilindustriens organisation, Interactive Denmark.
»Vi har skabt globale spiltitler som Hitman og Subway Surfers, men beklageligvis ingen store spilvirksomheder. Nabolandene har flere private investorer med stort kendskab til branchen, mens nye danske spilfirmaer ofte får kapital fra offentlige fonde, som ikke nødvendigvis forstår branchen på samme måde,« siger han.