Et elfly fra København til Aalborg? Det kan du godt glemme
Mens både Norge og flyselskabet Easyjet har elektriske fremtidsplaner om eldrevne flyruter, skal man ikke gøre sig forhåbninger om noget lignende i Danmark. I hvert fald ikke foreløbigt.
Et topersoners elfly er allerede lettet i Norge. Og mens flyfabrikanten Wright Electric gør klar til om kort tid at sende et nipersoners elfly på vingerne, lægger det britiske flyselskab Easyjet fremtidsplaner om en eldreven flyrute mellem London og Amsterdam.
Men selvom elfly kan være oplagt til korte ruter, har hverken SAS eller Norwegian, der sidder på en del af de danske indenrigsflyvninger, planer om at bruge elfly. Og det er med god grund, mener en ekspert.
»Skulle man endelig noget, skulle man flyve København-Aalborg. Men jeg ser det som meget urealistisk, at det har gang på jord. En ting er det tekniske i at lave et elfly til ni mennesker, der kan flyve et stykke vej. En anden ting er at gøre det bæredygtigt,« siger Lasse Rosendahl, der er ekspert i energiteknik på Aalborg Universitet.
Han peger også på en anden faktor, som kan være med til at bremse flyselskaberne i at tænke elfly ind i fremtidsplanerne.
»Lige nu investerer flyselskaberne mange millioner i fly, som gerne skulle forrente sig, hvilket betyder, at de helst skal have en levetid på 20 år, før man skifter dem ud. Det vil sige, at man i princippet skulle stoppe nu og satse på, at elflyene er til rådighed om 5-10 år, så man kan begynde at købe dem. Det kan umuligt lade sig gøre,« siger Lasse Rosendahl.
Han tror i langt højere grad på, at fremtidens flypassagerer vil lette med bæredygtigt brændstof under sig og vurderer, at selv hvis alt går efter planen for flyfabrikanterne, vil der gå 10-15 år, før man vil kunne købe billet til et eldrevet fly.
I Norge er man til gengæld så vild med tanken om elfly på indenrigsruter, at det statsejede flyselskab Avinor allerede har et topersoners elfly på vingerne, mens planen er, at alt indenrigsflyvning i landet skal være elektricificeret i 2040.
Men hos SAS, der sidder på en del af de danske indenrigsruter med i gennemsnit 100 passagerer pr. afgang, har man ikke konkrete planer om elfly i Danmark. Dog samarbejder flyselskabet med den norske flyoperatør Avinor om at udvikle elfly i Norge og understreger, at man også vil være interesseret i at støtte et lignende projekt i Danmark.
»Vores behov er større, end det flyene kan lige nu eller i 2020. Hvis elflyene kan have omkring 40-50 passagerer med, vil det være rigtig interessant for os på ruter med lidt lavere efterspørgsel,« siger Mariam Skovfoged, der er pressechef hos SAS.
Til gengæld har flyselskabet lige investeret 52 mia. kr. i nye fly, som er mere brændstofeffektive.
Hos Norwegian, der har en enkelt indenrigsrute i Danmark, har man hverken afsat penge eller konkrete planer om elfly, men man følger udviklingen på området tæt.
»De elfly, der opererer i øjeblikket, har fire-seks mand med, så for at det skal op i fuld skala, som eksempelvis vores Aalborg-København-rute, kommer der nok til at gå en del år,« siger kommunikationschef hos Norwegian Danmark, Andreas Hjørnholm.