Tech
0

Utålmodige danskere slår fast: Virksomheder taber stort på langsomme hjemmesider

Danskerne er meget mindre villige til at anbefale en webshop, hvis hjemmesiden er langsom. Få sekunder kan gøre en stor forskel, viser ny analyse fra Google.

Google har undersøgt, hvordan danskerne reagere på langsomme mobilwebsites. Svaret taler sit lydelige sprog. (AP Photo/Mark Lennihan)

Et lidt langsomt hjemmeside virker som en lille ting for de fleste virksomheder. Men faktisk viser en ny undersøgelse fra Google Danmark, at de utålmodige danskere straffer virksomhederne hårdt, hvis hjemmesiden eller webshoppen er langsom til at loade.

Helt konkret har Google testet en webshop hos 1.633 danske mobilbrugere, som bl.a. skulle vurdere , om de ville anbefale webshoppen og dermed virksomheden til venner og familie.

Her viste det sig, at anbefalingsscoren steg med hele 26 pct., hvis loading-tiden faldt fra 13 til 3 sekunder på sitet.

»Jeg er overrasket over, at vi er så utålmodige, når vi handler online eller bare søger informationer på en hjemmeside. Det bør få virksomhederne til virkelig at tage hastigheden på deres mobilwebsite seriøst. Ellers koster det på omdømmet,« siger Jonas Christensen, research manager i Google Danmark.

Faktisk viser Googles test, at 10 pct. flere vil anbefale en webshop, hvis loading-tiden blot falder fra 13 til 10 sekunder.

En del af forklaringen på de utålmodige forbrugere er, at meget handel foregår på mobiltelefonen i dag. Det betyder, at man oftere befinder sig en situation, hvor tingene skal gå stærkt, forklarer Jonas Christensen:

»Når man køber en vare eller søger information over mobilen, er man ofte på farten. Derfor stiger kravene til hastighed, fordi vi er blevet vant til, at alt andet går hurtigt på en moderne smartphone.«

En del af hastigheden på mobilwebsites afhænger selvfølgelig af den 4G-dækning, som brugeren har. Men virksomhederne kan selv påvirke hastigheden ved at investere i et stærkt mobilsite, hvor dataene downloades hurtigt.

»Virksomhederne går meget op i deres anbefalingsscore, og her er faktisk en hurtig vej til at forbedre den. I sidste ende kan de enten tabe eller vinde kunder på hastigheden på hjemmesiden, og få sekunder kan gøre en stor forskel,« siger Jonas Christensen.

Googles analyse handler udelukkende om, hvad hastigheden betyder for brugernes villighed til at anbefale en hjemmeside. Hvordan det påvirker omsætningen, bliver en af de næste ting, Google vil se nærmere på.

»Vi har en interesse i, at virksomhederne kommer bedst muligt gennem den digitale omstilling. Derfor vil vi forsøge at belyse faldgruber og succeskriterier på internettet,« siger Jonas Christensen.

BRANCHENYT
Læs også