Tech

Jeff Bezos’ raketeventyr nærmer sig bemandede flyvninger

12 vellykkede testflyvninger hos Amazon-chefens raketfirma Blue Origin baner vej for flyvning med rumturister. Men en anden rigmand, Richard Branson, kan komme først.

Artiklens øverste billede
Jeff Bezos har fundet en dyr hobby. Det koster ham omkring én milliard dollars om året at holde liv i drømmen om at flyve med rumturister. Her er han ved præsentationen af rumkapslen New Shepard i 2017. Foto: Bloomberg/Matthew Staver.

Der har været meget stille omkring raketfirmaet Blue Origin, men nu har Jeff Bezos’ selskab nyt at melde: Der er gennemført 12 testflyvninger uden problemer, den seneste i onsdags, hvor rumkapslen på få minutter blev sendt ud til kanten af jordens atmosfære, cirka 100 kilometer fra jordens overflade.

Dermed er vejen snart banet for, at Jeff Bezos kan invitere sine venner på rumrejse og begynde at få betalende kunder til den slags ture. Det skriver CNN.

Blue Origin har i 19 år arbejdet på at kunne sende rumturister ud, som et sideprojekt for Jeff Bezos ved siden af Amazon. Undervejs har der været mange benspænd, men med raketten og rumkapslen New Shepard ser selskabet ud til at have fundet en opskrift, der virker.

Alle testflyvninger har været ubemandede, og næste trin er derfor at flyve mennesker ud i rummet – og sikkert retur. Tidligere har Blue Origin meldt ud, at det ville ske i løbet af 2019, men nu er meldingen kun, at det er ’meget tæt på’.

Flyvningerne har dog været med en last, for eksempel til videnskabelige forsøg, men rumkapslen er skræddersyet til passager. Der er plads til seks personer, som vil få usædvanligt store vinduer at nyde udsigten igennem, når det bliver sikkert nok at have menneskelig last ombord.

En anden milepæl var, at det var sjette gang, at samme raket var afsted. Ligesom hos Elon Musks SpaceX kan både raket og rumkapsel nemlig genbruges og lander blødt igen. Målet hos Blue Origin er at kunne sende rumturister afsted næsten som et flyselskab, og at raketten ikke kræver meget arbejde, før den er klar til en ny affyring. Dermed kan prisen holdes nede – men den vil stadig være på et niveau, som sorterer de fleste almindelige lønmodtagere fra.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Udover Elon Musk, som nu i mange år har sendt ubemandede raketter afsted med nyttelast, og genbruger dem, har Blue Origin en anden, mere direkte konkurrent. Den britiske rigmand Richard Branson står bag raketfirmaet Virgin Galactic og vil også gerne sende rumturister afsted. Her lyder meldingen, at man er klar til at flyve de første, bemandede kommercielle flyvninger i midten af 2020. Billetprisen bliver en kvart million dollars.

Hos Blue Origin, som generelt holder kortene tættere til kroppen, har man ikke meldt en forventet billetpris ud. Men skal forretningen løbe rundt, bliver det ikke billigt. Jeff Bezos bruger hvert år omkring én milliard dollars af sin formue på at holde Blue Origin i luften.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.