Tech

To ejere bag Subway Surfers-spillet deler kagen på ny måde

En lidt løs aftale om et samarbejde mellem to spilfirmaer blev til Subway Surfers, der nu er downloadet 2,7 milliarder gange. Nu udløber aftalen og bliver erstattet af en ny ordning mellem Kiloo og Sybo, så Sybo fremover overtager rollen som udgiver.

Spilfirmaet Sybo har sammen med Kiloo tjent mindst en milliard kroner på Subway Surfers-spillet. Nu laver en ny aftale mellem de to selskaber om på samarbejdet. Foto: PR Foto: Sybo Games/PR

I otte år har en samarbejdsaftale mellem to danske spilfirmaer, Kiloo i Aarhus og Sybo i København, dannet grundlag for den største, danske kommercielle spilsucces nogensinde: Mobilspillet Subway Surfers, hvor en graffitiglad fyr hopper rundt mellem jernbaneskinner og vagtfolk - og tjener et milliardbeløb hjem til skaberne.

Men til januar udløber aftalen, og derfor bliver der nu lavet om på samarbejdet.

Spillet er udviklet sammen af de to spilproducenter, men med skillelinjer. Sybo ejer alle rettigheder til selve spillets indhold, altså IP-rettighederne, og Kiloo har haft rollen som udgiver af spillet.

Da spillet udkom, forklarede Kiloos kreative direktør det selv sådan, at Sybo stod for oplevelsen med spillet, og Kiloo for alt det ’uden om’.

Men fremover bliver det ændret, så Sybo kommer til at overtage udgivelsen på mobile platforme. Til gengæld skal Kiloo nu udgive spillet på andre platforme, for eksempel som webspil og hos flyselskaber.

»Vi har lavet den bedst mulige aftale for begge parter og for Subway Surfers. Vi kan se en styrke i at samarbejde, og derfor har begge parter ønsket at forlænge aftalen,« siger Mathias Gredal Nørvig, direktør for Sybo.

Hos Kiloo ser man gode muligheder i nu at skulle opsøge nye markeder for Subway Surfers-spillet, udenfor Android- og iPhone-universet.

»Subway Surfers er et af de mest kendte og elskede mobilspil i verden. Den genkendelse giver selvsagt et kæmpe boost i forhold til at udvikle universet på andre platforme. Distribution på nye platforme og heriblandt HTML5-baseret underholdning er begge i en kraftig uptrend, og det bliver et stort fokusområde for os fremadgående,« udtaler Kristian Nordahl, senior vice president i Kiloo, i en skriftlig melding.

Subway Surfers kom på gaden i maj 2012 og blev en gigantisk succes. I dag er spillet downloadet 2,7 milliarder gange, og i flere år fik Sybo overskud på trecifrede millionbeløb på grund af Subway Surfers-spillet – selvom alle indtægter blev delt ligeligt med Kiloo.

I dag er indtægterne lavere end i jubelårene 2014 og 2015, efter en »stabilisering« af interessen, men er stadig på et niveau, som de fleste danske spiludviklere ville sælge deres mor for.

»Spillet banker bare derudaf. Der er stadig en million downloads om dagen, og der er 100 millioner unikke spillere om måneden,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Hvordan pengene fra Subway Surfers fordeles fremover, holder parterne for sig selv.

De vidste med det samme, at der var noget genialt i spilkonceptet. Men de havde ikke prøvet at udgive spil før, så de manglede den erfaring, som Kiloo havde.

Mathias Gredal Nørvig, Sybo

Historien om Danmarks største spilsucces starter med en lille animationsfilm, som Bodie Jahn-Mulliner og Sylvester Rishøj Jensen producerede under deres uddannelse tilbage i 2009. Efter endt uddannelse arbejdede de med animation og spiludvikling rundt omkring, blandt andet for Kiloo, og opdagede så efterhånden en mulighed i at bruge Subway Surfer-filmen som udgangspunkt for et spil.

»De vidste med det samme, at der var noget genialt i spilkonceptet. Men de havde ikke prøvet at udgive spil før, så de manglede den erfaring, som Kiloo havde. Og så satte de sig med brødreparret fra Kiloo rundt om bålet og slog en aftale af,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Sybo
  • Stiftet af Bodie Jahn-Mulliner og Sylvester Rishøj Jensen i 2011. De ejer stadig Sybo sammen og er selskabets kreative ledelse.
  • Sybo står bag spillet Subway Surfers, som blev udviklet i samarbejde med Kiloo. Siden har Sybo udgivet spillet Brides of Brim samt en række aktiviteter omkring Subway Surfers-spillet, for eksempel en tv-serie.
  • Over 90 ansatte, og samlet 140 hvis man regner Funday Factory med, som Sybo i 2019 købte 39 pct. af.
  • Efter tre regnskabsår med et samlet overskud før skat på næsten en halv mia. kr. vendte billedet i 2017, og i 2018 var der underskud. Det skyldes store investeringer, forklarer Sybo.

Hvad ingen havde forventet var så, at Subway Surfers endte som et globalt hit og en sand pengemaskine. Derfor har de to selskaber undervejs skulle arbejde med at sætte mere faste rammer op omkring den oprindeligt lidt løse aftale.

Med den nye aftale er der også lagt op til at sætte mere skub i Subway Surfers-forretningen. En ny version af spillet kommer til februar, og Kiloo får til opgave at finde nye markeder.

»Spillet har haft fænomenal traction på mobilplatformen. Men der er et kæmpe vækstpotentiale i alle de markeder, som Kiloo nu kommer til at øge deres indsats på. Det har primært været på mobilen indtil nu, og nu bliver det bredt yderligere ud,« siger Mathias Gredal Nørvig.

Hvad Subway Surfers har tjent ind til de to selskaber tilsammen, er der ikke sat et præcist tal på, udover at det er i milliardklassen. Men der er sendt 300 mio. kr. til staten i selskabsskat, vurderer direktøren.

BRANCHENYT
Læs også