Tech

Rekordsalg klæder Egmont på til krisen: »Det bliver selvfølgelig dyrt«

Mediekoncernen Egmont kom ud af 2019 med en rekordhøj omsætning. TV2 erobrer markedandele i Norge, hvor Nordisk Film omvendt mister terræn.

Egmont med koncerndirektør Steffen Kragh i spidsen kom ud af 2019 med en rekordhøj omsætning. Foto: Stine Bidstrup

Under normale omstændigheder ville Steffen Kragh have slået på glasset her til formiddag og fejret rekordregnskabet i selskab med hundredvis af medarbejdere hos Egmont.

Men informationsmødet blev aflyst som følge af coronakrisen, så i stedet sendte koncerndirektøren torsdag aften en mail ud i organisationen, hvor de fine nøgletal var flankeret af alvorsfulde forholdsregler.

Den samme balancegang bærer interviewet med Steffen Kragh præg af. For på den ene side er Egmonts omsætning steget fra 11,9 til 12,5 mia. kr. takket være såvel en solid kerneforretning som succesfulde satsningsområder - men på den anden side har Nordisk Film-divisionen netop måttet aflyse samtlige biografforestillinger i Danmark og Norge det næste par uger.

»Vi har endnu ikke et overblik over det, men det bliver selvfølgelig rigtig dyrt. Jeg vil dog gerne understrege, at vi bakker fuldt op om regeringernes formaning om at udvise samfundssind,« siger Steffen Kragh.

I den forbindelse pointerer han, at Egmont har en god soliditet. Cashflowet var faktisk så godt i det forgangne år, at forretningen ikke længere har gæld.

»Derfor skal vi nok stå det igennem,« konstaterer Steffen Kragh, hvilket bringer os tilbage til regnskabet.

Her skyldes omsætningshoppet især, at TV2 Norge formår at erobre markedsandele, mens Egmont Publishing oplever vækst i striben af opkøbte firmaer inden for e-handel og digital marketingsservice, der skal kompensere for faldet i trykte magasiner. Fremgangen på toplinjen manifesterer sig dog ikke på bundlinjen, idet resultatet før skat lander på 600 mio. kr. ligesom i 2018, fordi Egmont har måttet foretage en afskrivning på 210 mio. kr. i forlængelse af opkøbet af RiksTV.

Egmont
  • Egmont er en af Nordens største mediekoncerner i kraft af en omsætning på 12,5 mia. kr. og 4.000 medarbejdere.
  • Koncernen med hovedsæde i København anføres af Steffen Kragh og består af fire forretningsdivisioner: TV2 Norway, Nordisk Film, Egmont Books og Egmont Publishing.
  • Egmont Publishing udgiver hundredvis af magasintitler - heriblandt Euroman, Alt for damerne, Gastro, Her og Nu, Boligliv og Anders And. Derudover har Publishing de seneste år også opbygget forretningsområder inden for onlinehandel og onlinemarketing.
  • Her er de forskellige webshops, som Egmont Publishing har købt sig ind i: Jollyroom (svensk), Fjellsport (norsk), Outnorth (svensk), Bagaren och Kocken (svensk), Nicehair (dansk), Med24 (dansk), Garnius (norsk)
  • »Alle vores forretninger klarer sig godt, så jeg kan ikke pege én ud og sige, at den udgør forskellen,« lyder det fra koncerndirektøren.

    I modsætning til de tre øvrige divisioner må Nordisk Film dog notere et fald i omsætningen. Fra 4,16 til 4,03 mia. kr. Det skyldes tre ting. At tallene skal sammenlignes med et rekordhøjt niveau i 2018, at Playstation 4 - som Egmont har agenturet på i Norden - er inde i den sene del af livscyklussen inden skiftet til 5’eren, samt at koncernens film klarer sig knap så godt på det norske marked som tidligere.

    Egmont (mia. kr.)20192018
    Omsætning12,511,9
    EBITDA1,81,4
    Resultat før skat0,60,6
    Egenkapital6,66,5
    BRANCHENYT
    Læs også