Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Coronaproblem for Facebook: WhatsApp spreder krypteret misinformation

På den sociale platform WhatsApp, ejet af Facebook, har misinformation omkring coronavirus frit spil, da beskeder er krypteret, hvilket efterlader myndighederne så godt som magtesløse.

Corona rammer verden
Facebook købte WhatsApp for godt 100 mia. kr. i 2014. På verdensplan er der 1,5 mia. brugere, hvilket overgår Facebook, og i Danmark benyttes den krypterede beskedtjeneste af omkring 1 mio. Arkivfoto: Patrick Sison/AP

Mens verdens regeringer og sundhedsmyndigheder kæmper med at få korrekt og rettidig viden ud omkring coronavirus, bliver indsatsen undermineret med misinformation og falske kure på en af en af verdens mest populære kommunikationsplatforme.

Det skriver CNN Business.

Det handler om appen WhatsApp, der er ejet af Facebook.

På appen videresendes beskeder mellem brugerne, som består af en blanding af både faktiske og vildledende påstande, som medicinske eksperter har aflivet.

Problemet er nu så stort, at flere regeringer beder folk om at stoppe med at dele udokumenteret information over appen.

»Jeg opfordrer indtrængende alle til at stoppe med at dele ubekræftet info i grupper på WhatsApp. Disse beskeder skræmmer og forvirrer folk og gør rigtig stor skade. Skaf venligst information fra myndigheder og troværdige kilder,« lød det bl.a. mandag i en besked på Twitter fra den irske statsminister Leo Varadkar.

Misinformationen lander ofte på mobiltelefonen via en ven eller et familiemedlem. I beskeden indgår f.eks. en besked fra en prominent læge med regulær information omkring, hvordan man bedst vasker hænder. Men det mikses desuden med en falsk oplysning, der kunne være, at coronavirus kan neutraliseres ved at drikke varmt vand hvert kvarter. På den måde skulle virus angiveligt blive skyllet ned i maven og dræbt af syre.

Og fordi beskederne i WhatsApp er krypteret, så kun afsender og modtager kan læse dem, står sundhedsmyndigheder med flere magtesløse i forhold til at spore og stoppe misinformation omkring coronavirus.

CNN Business har selv set flere udgaver af problematiske beskeder. Bl.a. omkring at betændelseshæmmede medicin og at gurgle halsen med en blanding af salt og eddike skulle hjælpe mod coronavirus. Begge dele afvises af eksperter at kunne gøre en forskel mod corona.

Andre beskeder omhandler falsk nedlukning af butikker, så folk bør hamstre.

De tre sociale tjenester Facebook, Instagram og WhatsApp er alle ejet af Facebook. Og hvor udbredelsen af falske oplysninger på WhatsApp er svær at gøre noget ved, så har der allerede være flere tiltag på Facebook og Instagram for at begrænse problemet.

Udfordringen på WhatsApp er som nævnt, at beskeder er krypteret – og dermed kun eksisterer hos afsender og modtager - hvilket er et plus i forhold til sikker kommunikation, men gør det svært for andre at få adgang til at moderere indhold.

Og netop krypteringsteknologien gør det desuden svært for WhatsApp selv at interagere med brugerne, for de ved ikke, om en given besked omhandler coronavirus.

Det eneste, WhatsApp har kunnet gøre, er at donere penge til grupper, der faktatjekker oplysninger, hvor brugere så kan videresende beskeder til særlige konti på WhatsApp for at få verificeret indholdet.

Og lige nu fører WhatsApp desuden en kampagne med gratis annoncer på Facebook for disse grupper og sundhedsmyndigheder, og på WhatsApp er der specielle chat-reklamer med adgang til organisationerne.

En del af løsningen kunne også være, som sundhedsministerierne i bl.a. Israel, Singapore, Sydafrika og Indonesien har gjort ved at oprette konti på WhatsApp, så brugerne automatisk modtager valide oplysninger.

»Vi tror på, at det bedste, vi kan gøre, er at styrke sundhedsmyndigheder og læger i deres kontakt til borgere og patienter direkte på WhatsApp,« udtaler Carl Woog, der er talsmand for WhatsApp.

Onsdag annoncerede WhatsApp, at de har doneret 1 mio. dollars til det internationale netværk af faktatjekkere samt har lanceret en informationsside omkring coronavirus og bl.a. vil hjælpe WHO og Unicef med at sørge for at bringe deres budskaber ud i hele verden.

BRANCHENYT
Læs også