Tech

Facebook blæser til kamp mod Amazon med ny salgsside

Facebook vil med en ny e-handelsplatform gøre det muligt at købe og sælge varer direkte på det sociale medie. Det hele skal finansieres via reklamer betalt af virksomheder.

Facebooks stifter, Mark Zuckerberg. Foto: Marcio Jose Sanchez

Kampen om markedet for e-handel spidser til mellem to af verdens største techvirksomheder, efter Facebook tirsdag aften annoncerede sin nye salgsplatform ’Shops’, som er i direkte konkurrence med Amazon.

Det skriver blandt andre CNBC og Financial Times.

Den nye service vil gøre det muligt for virksomheder at fremvise og sælge deres produkter direkte gennem det sociale medie til dets 2,6 mia. brugere, fortalte Facebooks adm. direktør Mark Zuckerberg ved offentliggørelsen.

Erhvervsdrivende vil kunne oprette et ’digitalt butiksvindue’, hvor brugerne kan se de forskellige varer og i nogle tilfælde købe dem direkte på siden via Facebooks betalingssystem, i stedet for at skulle videre ind på sælgerens hjemmeside.

Det har indtil nu kun været muligt for privatpersoner at sælge produkter via det sociale netværk, men primært ved brug af ’Marketplace’, hvor man har mulighed for at annoncere brugte varer og selv arrangere handlen.

Med den nye platform kan sælgerne uploade hele deres produktkatalog, og gøre dem tilgængelige på Facebooks andre apps, der bl.a. tæller Instagram og WhatsApp. Det skaber »en konsistent brugeroplevelse«, fortalte stifteren over en live stream på Facebook.

Mark Zuckerberg udtaler til Financial Times, at han havde fremskudt planerne for den nye funktion, for at udnytte den enorme efterspørgsel på e-handel, der er opstået i lyset af coronavirus.

Platformen er ifølge Facebook-stifteren gratis for både købere og sælgere og vil blive finansieret via de reklamer, som butikkerne betaler for bliver vist på det sociale medie.

»Hvis du gennemser en butik inde i vores app, eller hvis du køber noget, vil vi se det, og vi kan forhåbentlig bruge det til at vise dig bedre anbefalinger til andre varer, som du i fremtiden vil være interesseret i,« siger Mark Zuckerberg og tilføjer, at Shops vil konvertere mere interesse til salg.

Han fortæller, at Facebook ikke forsøger at genopfinde Amazons system, men i stedet vil samarbejde med eksisterende handelsplatforme såsom Shopify, der hjælper erhvervsdrivende med at lave simple onlinebutikker.

Facebook vil desuden samarbejde med andre virksomheder inden for e-handel og logistik for at udvide sortimentet - og i fremtiden også tilbyde madlevering - over platformen.

Facebook Shops vil gradvist blive rullet ud de kommende måneder og først være rettet mod USA og Vesteuropa, fortalte Mark Zuckerberg.

BRANCHENYT
Læs også