Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Coronakrisen var en tryktest af dansk digitalisering – nu skal det omsættes til ny eksportsucces

Den danske førerposition inden for digitalisering gjorde det muligt at køre samfundet videre, selvom de ansatte blev sendt hjem. Det ser danske it-firmaer store eksportmuligheder i fremover.

Det har vi lært af coronakrisen
Michael Holm, direktør for Systematic, kan mærke efterspørgslen på digitalisering oven på coronakrisen. Hans kunder i udlandet begyndte faktisk af sig selv at bruge produkterne på nye måder under krisen. Foto: Christian Klindt Sølbeck

En digital underskrift i stedet for en fysisk. En digital sagsbehandling, der ikke kræver papir og fysisk fremmøde.

Digitaliseringen af Danmark – både i virksomheder og i hele den offentlige sektor – viste muskler, da Danmark blev lukket ned og de fleste kontorarbejdere sendt hjem midt i marts.

Det bliver nu brugt som et blæret udstillingsvindue for mange danske it-selskaber, der står bag digitale løsninger og gerne vil sælge til udlandet.

»I mange lande har coronakrisen været et wake-up-call. I Danmark kunne den offentlige sektor rykke hjem og arbejde videre, uden at borgerne rigtig kunne mærke forskel, mens der er lande, hvor du skal ned på et kontor og have et stempel, før der sker noget. Så jeg er sikker på, at hele området for offentlig digitalisering kommer til at stige,« siger Per Tejs Knudsen, direktør for Cbrain, der sælger it-systemer til offentlige myndigheder i Danmark og i stigende grad også i udlandet.

Jeg tror, at vores kunder i udlandet nu fremrykker deres ordrer. De har set, at det giver et samfund en anden robusthed, når det kører digitalt.

Per Tejs Knudsen, Cbrain

Faktisk landede selskabet sin største ordre nogensinde i april fra en tysk kunde.

»Vi kan mærke en betydelig interesse for vores ting i udlandet, og jeg tror, at vores kunder i udlandet nu fremrykker deres ordrer. De har set, at det giver et samfund en anden robusthed, når det kører digitalt,« siger Per Tejs Knudsen.

Samme melding kommer fra Systematic, som i mange år har eksporteret software til offentlige kunder i hele verden, baseret på erfaringerne fra danske kunder. Her blev selskabets software pludselig brugt af kunderne på nye og kreative måder, da coronakrisen ramte og behovet for digitale løsninger blev helt akut.

»Vi kunne se, at vores løsninger til forsvaret blev taget i brug af beredskaberne i flere lande. De begyndte at holde styr på deres ambulancer og tegne kort over hospitaler og smittetryk og mange andre fantastiske vinkler. Det lærte vi noget af. Og vi fornemmer helt klart, at der er brug for mere digitalisering ude i verden nu,« siger Michael Holm, direktør for og stifter af Systematic.

Hos Clio, som har succes i Danmark og Sverige med digitalt undervisningsmateriale til skoler, er man klar til en stor satsning på nye kunder i andre lande i kølvandet på coronakrisen.

I mange lande udover Danmark blev skolebørn og lærere fra den ene dag til den anden sendt hjem og skulle skifte til digital undervisning.

»Det har givet en enorm interesse for det, vi laver. Og det er vi jo ikke kede af. Vi har også set en øget interesse generelt for dansk edtech (digital undervisning, red.) gennem vores brancheforening. De er blevet ringet op af alle mulige, fra det bulgarske undervisningsministerium til Caribien, som gerne vil høre, hvordan pokker vi har skabt et digitalt undervisningsmiljø,« siger Jesper Eiby Christoffersen, direktør for Clio.

Det har givet en enorm interesse for det, vi laver. Og det er vi jo ikke kede af.

Jesper Eiby Christoffersen, Clio

En del af den undervisning i engelsk, som Clio har lavet til de lokale markeder, er blevet bearbejdet til et internationalt publikum og sendt ud som en gratis beta-udgave. Og foreløbig har skoler i 62 nye lande grebet den mulighed.

Underskrifter i digital form er også kommet i højere kurs, mærker Penneo, som i dag er i fire lande, men har store vækstplaner.

»Vi får flere henvendelser nu, men også mere taletid. Nu kommer vi direkte ind på C-level. For de skal nu aktivt forholde sig til, hvordan de fremadrettet kan arbejde på en måde, hvor de sikrer business continuity,« siger Niels Henrik Rasmussen, direktør for Penneo.

Den danske styrkeposition inden for offentlig digitalisering har i mange år været udråbt som en oplagt eksportvare, fortæller Natasha Friis Saxberg, der står i spidsen for organisationen IT-Branchen. Og nu er det mere oplagt end nogensinde før.

»Denne krise har om noget vist, at digitalisering ikke er en ’nice-to-have’, men ’need-to-have’ fremover. Den guldklump, som vores førerposition i Danmark er, håber vi nu kan eksporteres, nu hvor man virkelig har mærket den brændende platform rundt omkring i verden,« siger hun.

Denne krise har om noget vist, at digitalisering ikke er en 'nice-to-have', men 'need-to-have' fremover.

Natasha Friis Saxberg, IT-Branchen

Der er gennem årene gjort mange forsøg på at sælge danske it-løsninger til offentlige kunder i andre lande. Mange af dem uden held.

»Det har været meget vanskeligere, end vores drømme har rakt til. Men jeg tror, at det er gået op for rigtig mange nationer nu, hvor meget de gik i stå, fordi de skulle sende deres medarbejdere hjem,« siger Natasha Friis Saxberg.

For Michael Holm fra Systematic giver coronakrisen dog også lige nu lidt modvind i forhold til at sælge i udlandet, når det er blevet langt sværere at rejse ud og fortælle om produkterne.

»Det svære er at komme ind i nye lande, når det skal foregå online. Vi ved heller ikke, om man i nogle lande vælger mere nationalt for at beskytte arbejdspladser. Det må vi se om 6-12 måneder, om det rammer os,« siger han.

Coronakrisen har sendt en hel verden til tælling – men har måske også været et nødvendigt wake up call. FINANS har talt med topcheferne og iværksætterne om, hvilke nye erkendelser, de tager med, og hvilke muligheder, de ser, når fremtiden efter coronakrisen toner frem.

BRANCHENYT
Læs også