Tech

Selvkørende taxaer er svært: Techbranchen satser nu på lastbiler

Det tager årevis, før en bil kan køre i bytrafik uden menneskehjælp. Men der er et stort milliardmarked for lastbiler, som kan køre selv på motorvej, og det har fået branchen til at flytte fokus.

Langturene med lastbiler foregår primært på motorvej. Kan den del klares uden chauffør, er der mange penge at spare, og så kan en chauffør overtage på en rasteplads og køre sidste del af turen. Foto: Benjamin Nørskov

Én million selvkørende Teslaer på gaden i løbet af 2020, der kunne fungere som taxaer uden chauffør. Så meget var helt sikkert, lød det fra Elon Musk tilbage i april 2019, da han stod på scenen og fremlagde Teslas fremskridt inden for selvkørende teknologi.

Men nu er halvdelen af 2020 gået, og Tesla-direktøren måtte allerede i løbet af foråret trække sin melding tilbage. Det er nemlig ikke nemt at gøre bilerne kloge nok til at håndtere de mange forskellige situationer, som bykørsel kan byde på. Fra fodgængere og cyklister på vejbanen til dårligt afmærket vejarbejde og “menneske-bilister“, der improviserer og bryder reglerne...

BRANCHENYT
Læs også