Sonos fik kurshøvl trods pæne forventninger
Amerikanske Sonos, der konkurrerer med Bang & Olufsen (B&O) på området for trådløse højttalere, fik smæk i onsdagens eftermarked.
Trods bedre end ventet omsætning i tredje kvartal 2019/20 blev underskuddet større end frygtet. Og efter et stort kursridt var solide forventninger ikke nok.
Aktien faldt derfor med 12,3 pct. i eftermarkedet.
Sonos' justerede resultat per aktie blev i tredje kvartal forværret fra et minus på 13 cent til et minus på 52 cent, men analytikerne havde ifølge Bloomberg News regnet med et minus på 13 cent.
Omsætningen faldt også med 4 pct. til 249 mio. dollar, hvilket dog var bedre end det ventede salg på 236 mio. dollar.
Målt på driften før af- og nedskrivninger samt renter og skat (EBITDA) blev det justerede resultat et underskud på 2,7 mio. dollar mod et plus et år tidligere på 6,8 mio. dollar og sammenlignet med et estimat fra Bloomberg News på minus 5,6 mio. dollar.
I regnskabet fremhæver audiokoncernen især styrke på markederne i USA og Storbritannien, hvor salget steg med henholdsvis 4 og 13 pct.
- Faktisk var salget så stærkt, at vi kom ud af kvartalet uden lager på syv af vores nøgleprodukter, da efterspørgslen oversteg vores forventninger, hedder det.
For fjerde kvartal regner Sonos med en omsætning i intervallet 290 til 305 mio. dollar mod konsensus på 282 mio. dollar, og driftsresultatet (EBITDA) ses lande mellem 23 og 33 mio. dollar.
Her var på forkant ventet et minus på 3,2 mio. dollar.
Mens B&O står midt i en krise med et spor af nylige nedjusteringer bag sig, så er ledelsen hos Sonos altså ganske optimistisk.
- Vi føler os sikre på vores forretning, den stærke efterspørgsel, som vi ser på vores produkter, taget i betragtning, de beslutninger, vi har truffet for at positionere vores forretning til at være stærkere og mere effektiv, og styrken i vore hold, når de fortsætter med at arbejde hjemmefra, lyder det i regnskabet.
Baggrunden for optimismen skal måske også findes i, at de fleste af Sonos' detailpartnere har været lukket ned under coronakrisen, hvilket salget direkte til forbrugerne altså næsten har kompenseret for.
Nu, da butikkerne genåbnes, betones det, er der dog usikkerhed omkring, hvordan pandemien på lang sigt vil påvirke salget.
- Uanset hvad føler vi os sikre på vores evne til at fortsætte med at skalere vores direkte-til-forbruger kanal over tid, skriver Sonos.
Trods de stærke forventninger og de positive ord faldt aktien altså i eftermarkedet, men den var også forinden steget med 12 pct. i år og med 151 pct. siden sin seneste bund i marts.
/ritzau/FINANS