Tech

Tre store lanceringer på én uge skal føre de danske tv-seere ind i en ny tid

Med få dages mellemrum er Disney+, YouTV og TV2 Plays samarbejde med Coop landet på det danske streamingmarked. Det markerer et paradigmeskifte, vurderer medieanalytikere.

Streamingkrigen er for alvor brudt ud i Danmark, lyder bulletinerne i forlængelse af flere forskellige lanceringer den seneste uge. Illustration: Anders Thykier

Den seneste uge har Danmark sagt farvel til en tid præget af tv-pakker og goddag til en æra domineret af streamingplatforme, for september 2020 vil dybest set få befolkningen til at zappe over på en ny teknologisk kanal.

Sådan lyder det fra flere medieanalytikere i forlængelse af Disney+’s entré, Yousees lancering af YouTV og TV2 Plays offensive samarbejde med dagligvarekoncernen Coop.

»Det er vidt forskellige, men supervigtige ting, der er sket i denne uge. Streamingkrigen er for alvor landet i Danmark sammen med verdens største underholdningskoncern, mens det største teleselskab herhjemme nu tager et opgør med 30 års kabel-tv. På en måde markerer det et paradigmeskifte,« siger medierådgiveren Keld Reinicke, der tidligere har været med til at etablere både DR2, TV2 Zulu og TV2 Charlie.

Taberne kan kun blive det danskproducerede indhold.

Claus Bülow Christensen, medieanalytiker

Han forudser, at der vil ankomme mange flere tjenester til det købestærke og engelsktalende Skandinavien de næste par år, fordi det amerikanske marked ikke er stort nok til at finansiere den kraftige investering i streamingtilbud.

Så stor en procentdel af respondenterne har anvendt streamingtjenesterne inden for den seneste måned (YouGov, november 2019 - februar 2020)

Sideløbende vil vi se en intensiveret kamp om at samle alle streamingtjenester på én platform magen til tv-pakkerne. Det skifte omfavner Yousee ifølge eksperterne med YouTV, der kommer til at konkurrere med Apple+ og Amazon Prime på den front.

»Taberne kan kun blive det danskproducerede indhold, fordi forbrugerne får så meget internationalt kvalitetsindhold at vælge imellem,« vurderer medieanalytiker Claus Bülow Christensen, som står bag konferencen Future TV.

Netop dén udfordring forsøger TV2 Play at adressere ved at blive en del af Coops fordelsklub i et forsøg på at nå ud til flere danskere, inden internationale sværvægtere som Paramount Plus og HBO Max forventes at gøre Disney+ følgeskab herhjemme.

Landets største teleselskab forventer i den forbindelse, at danskerne vil udskifte streamingtjenester fra måned til måned baseret på det aktuelle indhold, hvilket Yousee-platformen YouTV skal hjælpe dem med i kraft af en søgefunktion og anbefalinger på tværs af tjenesterne.

»500.000 husstande står nu uden for de klassiske tv-pakker. Det segment vil vokse over tid. Så vi skal både være relevante for dem, der foretrækker flow-tv, og dem, der gerne vil se fjernsyn på streamingens præmisser,« forklarer Jacob Mortensen, adm. direktør for Yousee.

BRANCHENYT
Læs også