• Opdateret 09/10/2020 kl. 09:20
Tech

Netcompany og Københavns Lufthavn skyder 200 mio. kr. i nyt teknologieventyr

Det børsnoterede it-selskab Netcompany har fredag morgen offentliggjort et joint venture med Københavns Lufthavn. Målet er at skabe et eksporteventyr ved hjælp af den digitale platform Smarter Airports.

Artiklens øverste billede
Netcompanys stifter og topchef, André Rogaczewski, har fredag morgen offentliggjort en stor nyhed i Københavns Lufthavn. Foto: Casper Dalhoff

Netcompany og Københavns Lufthavn indgår nu et storstilet samarbejde.

Det har de to topchefer, André Rogaczewski og Thomas Woldbye, netop offentliggjort på et pressemøde i lufthavnen fredag morgen. Sammen vil selskaberne skabe en ny og banebrydende digital platform til effektiv drift af fremtidens lufthavne.

»Luftfarten er jo i en krise, så det vi gerne vil tale om i dag, er, at Netcompany og Københavns Lufthavn sammen starter et it-selskab,« lyder det indledningsvist fra Thomas Woldbye om partnerskabet, hvor de to selskaber tilsammen investerer 200 mio. kr. i en forretning kaldet Smarter Airports.

Målet er at udbrede platformen for digitalisering og effektiviseing af lufthavne til alle verdens hjørner.

»Der er et ganske stort hul i markedet, for sådan en platform findes ganske enkelt ikke,« siger Thomas Woldbye.

Smarter Airports bliver et uafhængigt selskab og vil ved hjælp af data, algoritmer og kunstig intelligens forsøge at give lufthavnene langt større muligheder i forhold til trafikafvikling, flytider, check-in og security. For - som Netcompanys topchef pointerer - anvender branchen i øjeblikket blot 10 pct. af de tilgængelige data.

»Så det er vitterligt en spændende rejse, vi er på vej ud i. Data er det nye guld. Så vi tror på, at det kan blive et eksporteventyr,« siger André Rogaczewski.

Problemet er dybest set, at lufthavnenes it-systemer er blevet udviklet i en mindre avanceret tid og løbende opgraderet i stedet for at blive gentænkt.

»Jo mere vi kan optimere lufthavne, desto mere kan vi optimere vores klimaaftryk. Så der er mange fordele ved det,« siger Thomas Woldbye.

Bagageafhentning, temperaturer i terminalerne og luftcirkulering er blot nogle af de mange ting, hvor passagererne vil komme til at opleve langt mere moderne lufthavne, såfremt Smarter Airports lykkes med sit forehavende.

I første omgang vurderer parterne, at der er et potentiale for at blive udbredt til omtrent 500 lufthavne, mens markedet anslås til at udgøre et tocifret milliardbeløb, hvoraf Netcompany og Københavns Lufthavn håber på at opnå en andel på i hvert fald 10 pct.

»Når vi begynder at rulle det ud, vil systemet jo begynde at lære af sig selv,« siger Thomas Woldbye med tanke på den kunstige intelligens, der bliver et omdrejningspunkt i platformen.

André Rogaczewski tror, at der er et stort beskæftigelsespotentiale i Smarter Airports. Allerede nu er 70-80 mennesker i færd med at bygge systemet, der forventes at blive godkendt af konkurrencemyndighederne inden udgangen af 2020 og være fuldt implementeret i Københavns Lufthavn i slutningen af 2021.

De to parter har i forvejen et samarbejde, hvilket ifølge Woldbye og Rogaczewski har lagt kimen til joint venturet kombineret med coronakrisens omvæltning af rejsebranchen. Fysisk set får Smarter Airports i første omgang base i et kontor på Amager midt i mellem de to moderselskaber, der hver især kommer til at eje 50 pct. af platformen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.