- Opdateret 09/10/2020 kl. 09:20
Netcompany og Københavns Lufthavn skyder 200 mio. kr. i nyt teknologieventyr
Det børsnoterede it-selskab Netcompany har fredag morgen offentliggjort et joint venture med Københavns Lufthavn. Målet er at skabe et eksporteventyr ved hjælp af den digitale platform Smarter Airports.
Netcompany og Københavns Lufthavn indgår nu et storstilet samarbejde.
Det har de to topchefer, André Rogaczewski og Thomas Woldbye, netop offentliggjort på et pressemøde i lufthavnen fredag morgen. Sammen vil selskaberne skabe en ny og banebrydende digital platform til effektiv drift af fremtidens lufthavne.
»Luftfarten er jo i en krise, så det vi gerne vil tale om i dag, er, at Netcompany og Københavns Lufthavn sammen starter et it-selskab,« lyder det indledningsvist fra Thomas Woldbye om partnerskabet, hvor de to selskaber tilsammen investerer 200 mio. kr. i en forretning kaldet Smarter Airports.
Målet er at udbrede platformen for digitalisering og effektiviseing af lufthavne til alle verdens hjørner.
»Der er et ganske stort hul i markedet, for sådan en platform findes ganske enkelt ikke,« siger Thomas Woldbye.
Smarter Airports bliver et uafhængigt selskab og vil ved hjælp af data, algoritmer og kunstig intelligens forsøge at give lufthavnene langt større muligheder i forhold til trafikafvikling, flytider, check-in og security. For - som Netcompanys topchef pointerer - anvender branchen i øjeblikket blot 10 pct. af de tilgængelige data.
»Så det er vitterligt en spændende rejse, vi er på vej ud i. Data er det nye guld. Så vi tror på, at det kan blive et eksporteventyr,« siger André Rogaczewski.
Problemet er dybest set, at lufthavnenes it-systemer er blevet udviklet i en mindre avanceret tid og løbende opgraderet i stedet for at blive gentænkt.
»Jo mere vi kan optimere lufthavne, desto mere kan vi optimere vores klimaaftryk. Så der er mange fordele ved det,« siger Thomas Woldbye.
Bagageafhentning, temperaturer i terminalerne og luftcirkulering er blot nogle af de mange ting, hvor passagererne vil komme til at opleve langt mere moderne lufthavne, såfremt Smarter Airports lykkes med sit forehavende.
I første omgang vurderer parterne, at der er et potentiale for at blive udbredt til omtrent 500 lufthavne, mens markedet anslås til at udgøre et tocifret milliardbeløb, hvoraf Netcompany og Københavns Lufthavn håber på at opnå en andel på i hvert fald 10 pct.
»Når vi begynder at rulle det ud, vil systemet jo begynde at lære af sig selv,« siger Thomas Woldbye med tanke på den kunstige intelligens, der bliver et omdrejningspunkt i platformen.
André Rogaczewski tror, at der er et stort beskæftigelsespotentiale i Smarter Airports. Allerede nu er 70-80 mennesker i færd med at bygge systemet, der forventes at blive godkendt af konkurrencemyndighederne inden udgangen af 2020 og være fuldt implementeret i Københavns Lufthavn i slutningen af 2021.
De to parter har i forvejen et samarbejde, hvilket ifølge Woldbye og Rogaczewski har lagt kimen til joint venturet kombineret med coronakrisens omvæltning af rejsebranchen. Fysisk set får Smarter Airports i første omgang base i et kontor på Amager midt i mellem de to moderselskaber, der hver især kommer til at eje 50 pct. af platformen.