Tech

Analytikere: Netflix står til kanonregnskab

Giganten er i øjeblikket den store vinder af streamingkrigen, men det kan se helt anderledes ud om et år, vurderer analytiker.

Netflix præsenterer i den kommende ude sit regnskab for tredje kvartal. Analytikere forudser, at streaminggiganten vil overgå forventningerne. Foto: Paul Sakuma Foto: Paul Sakuma/AP

Mange venter i spænding på den kommende uge, hvor streaminggiganten Netflix præsenterer sit regnskab for tredje kvartal.

Verdens største streamingtjeneste har øget sin kundeandel med 26 millioner i det første halve år af 2020, og Netflix har været en af de store vindere under coronapandemien.

Derfor forventer flere analytikere også, at Netflix vil præsentere et særdeles positivt regnskab.

Det skriver The Guardian.

»Vi forventer, at Netflix vil præsentere et tredjekvartalsregnskab, der overgår alles forventninger,« siger Health Terry, der er analytiker hos Goldman Sachs, i et brev til sine investorer, ifølge den britiske avis.

Terry forudser, at Netflix har fået seks millioner nye abonnenter i det seneste kvartal.

Selvom Netflix har stærke konkurrenter i streamingtjenester som HBO MAX, Amazon Prime og nyetablerede Disney+, har Terry stor tiltro til Netflix, da folk bruger mere tid på streamingtjenester under pandemien.

Den massive kundeforøgelse i første halvdel af 2020 imponerer analytikerne på Wall Street i forhold til sidste år, hvor man i hele 2019 fik 27.8 mio. nye abonnenter.

Interessen er også til at spore blandt aktionærerne. Over det seneste år er selskabets værdi øget med omkring 90 pct., og Netflix er på nuværende fod 10 mia. dollars mere værd end Disney.

Ifølge The Guardian er Netflix mere end 1500 mia. værd.

Richard Broughton, der er analytiker hos datafirmaet Ampere, siger til The Guardian, at konkurrencen blandt streamingtjenesterne er ved at blive glohed, men Netflix bør endnu ikke bekymre sig:

»Disney er ikke i nærheden af at have lige så meget indhold som Netflix«.

Over tid vil truslen fra Disney+ og de andre streamingtjenester dog blive større, da alle øger mængden af indhold, og forbrugerne vil blive presset til skulle vælge mellem mange forskellige udbydere, mener Broughton.

BRANCHENYT
Læs også