Tech

Lille dansk spilfirma får millioner fra USA til nyt computerspil

Omkring en million dollars fra amerikansk spiludgiver er landet hos danske Invisible Walls. Konceptet er, at computerspil også skal være sjove for tilskuerne - ligesom fodbold.

Niels A. Wetterberg (tv.) glæder sig over million-indsprøjtningen fra amerikanske Versus Evil. Pengene kommer uden at Invisible Walls skal afgive ejerandele. Foto: PR

Det første år arbejdede alle i firmaet uden løn. Nu er der kommet hul igennem til de store spillere i branchen, to år efter spilfirmaet Invisible Walls så dagens lys i København.

Amerikanske Versus Evil betaler det danske selskab ’omkring en million dollar’, der skal gå til lancering og videreudvikling af første spil fra Invisible Walls. Det præcise beløb holder parterne hemmeligt.

»Vi har været på jagt efter investorer i to år, og så blev vi kontaktet af Versus Evil, som gerne ville ombord i vores selskab og vores spil. Det føles helt fantastisk,« siger Niels A. Wetterberg, adm. direktør for Invisible Walls.

Aftalen betyder, at Versus Evil ikke får en andel af det danske selskab, men får en andel af det, som spillet tjener ind. Til gengæld kan der så sparkes meget mere til markedsføringen end det 14 mand store danske spilfirma selv ville kunne.

»Det er blevet populært for spilfirmaer at selvudgive, for så bevarer man en masse kontrol. Men Versus Evil er nogle tunge drenge og er et ekstremt succesfuldt selskab selv. Så det var bedre for os at have dem ombord, når vi selv er et lille hold,« siger Niels A. Wetterberg.

At Invisible Walls med dengang otte medarbejdere ikke kunne betale løn i et år er ikke uhørt i spilbranchen, for i dag kan man ikke bare komme med et koncept eller en god idé, hvis man vil have en investor eller udgiver til at skyde penge ind.

»Man skal kunne vise ret meget frem, for der er mange om buddet. Så vi har puttet en masse sved og tårer i projektet selv,« siger spildirektøren.

Efter et års udvikling af spillet fik Invisible Walls mindre beløb fra Vækstfonden og en britisk business angel, ligesom Det Danske Filminstitut har støttet spiludviklingen. I dag er selskabets første spil klar til udgivelse, i første omgang en lille lancering i december, så pengene fra USA skal bruges til at bygge videre på spillet og give det et længere liv. Cirka en femtedel er dog afsat til at markedsføre spillet. Og så giver det luft til at gå i gang med et nyt spilprojekt.

»Vi har en ret klar retning for, hvad vi vil, nemlig at spillene skal være lige så sjove at se andre spille som at spille selv. Der er opstået en ny målgruppe nu, som man kalder popcorn-spillere, som mere ser på at andre spiller, end de spiller selv. Det er en ekstrem udfordring, for hvordan sælger man spil, hvis folk bare vil se på dem?« siger Niels A. Wetterberg.

Derfor er spilideerne hos Invisible Walls inspireret af reality-tv og det drama, der kan opstå, så der også er noget guf for tilskuerne. Første spil handler for eksempel om at lyve og snyde sig til at overleve på et interstellart krydstogtskib - altså et rumskib.

»Det er ligesom med fodbold. Hvis det kun var sjovt at spille selv, men ikke at se på, var det nok ikke blevet så stort, som det er.«

BRANCHENYT
Læs også