Tech

Ikonisk dansk motorcykel skal genoplives efter 70 år - i en el-udgave

Nimbus type-C er på vej til at blive genoplivet, hvis altså idemændende bag får opbakning af danskerne. Det sker gennem udstedelse af folkeaktier.

Nimbus motorcyklen bliver relanceret i det klassiske design, men med en elektrisk motor. Arkivfoto. Forfatteren Johannes V. Jensen og fru Else på deres Nimbus motorcykel i Tibirke Bakker i 1925. ;The author Johannes V. Jensen and his wife Else on their Nimbus motorcycle i Tibirke .; Danmark bliver moderne.
DI

Finansieret af folkeaktier vil Nimbus-entusiaster genoplive den ikoniske danske motorcykel med kælenavnet humlebien.

Det skriver DI i sit nyhedsbrev.

Nimbus-motorcyklen er Danmarks hidtil eneste serieproducerede motorcykel. Den er skabt i 1919 af Fisker og Nielsen, som siden dannede selskabet Nilfisk. På trods af den ikoniske motorcykel, er virksomheden dog nok mest kendt for sin støvsuger.

Det er dog ikke den ’rigtige’ humlebi, der gennem udstedelse af folkeaktier skal blive en realitet. Den nye Nimbus skal nemlig køre på el.

»Vi ved præcis, hvor vi skal hen – nu skal vi bare have danskerne med. Projektet skal være folkeeje,« siger idémanden bag projektet, 66-årige Claus Støvlbæk Clausen til DI.

Ifølge projektets hjemmeside skal der i alt skrabes 13,5 mio. kr. sammen, før projektet kan realiseres. Der sker gennem et udbud af minimum 2.700 aktiepuljer á 5.000 kr.

»Vi er ikke ude efter pengene – vi er ude efter at genskabe den nostalgiske motorcykel med stort fokus på bæredygtighed og socialt ansvar. Og det kommer vi til at levere,« siger Claus Støvlbæk Clausen og fortsætter:

»Vi skal en grønnere vej i fremtiden – og så gør det jo ikke noget, det bliver på en danskproduceret motorcykel.«

Ifølge DI er det lige nu kun muligt at udstede folkeaktier, hvis selskabet er registreret som et A/S. Langt de fleste iværksættere stifter dog ApS’ere, og derfor mener DI at reglerne skal lempes for denne type selskab.

»Vi ser gerne, at mindre og nyere virksomheder får mulighed for at rejse kapital på den måde,« siger Sine Linderstrøm, chefkonsulent i DI, der mener, at Nimbus-projektet er med til at understrege, at der er behov for at kunne skaffe kapital på alternative måder.«

Motorcyklen skal helt konkret have samme design som Nimbus Model-C fra 1937. Der blev i alt produceret 12.000 af Nimbus-motorcyklerne indtil 1960, hvor produktionen stoppede.

BRANCHENYT
Læs også