Tech

USA: Tiktok udfordrer Facebook med sats på e-handel

Videoplatformen Tiktok har planer om en udvidelse af nethandlen i USA, hvor den vil tage kampen op med Facebook.

Det skriver Financial Times.

Den kinesisk-ejede platform har fortalt annoncører om en række nye funktioner, der vil blive implementeret i år, fortæller personer med kendskab til planerne.

Udvidelserne betyder blandt andet, at Tiktoks mest populære brugere får mulighed for at dele links til produkter og modtage provision for eventuelt salg.

Videotjenesten har angiveligt også planer om at lade virksomheder vise deres produktkatalog på Tiktok og introducere "livestreamet" nethandel, hvor brugere med få klik kan købe et produkt, efter at have fået det præsenteret på skærmen.

De nye funktioner bringer Tiktok i mere direkte konkurrence med Facebook, som også sidste år satsede på e-handel ved at introducere en digital handelskanal på platformen og gjorde det nemmere for brugere at købe produkter direkte via Instagram.

Om Tiktoks nye initiativ bliver en succes er dog ikke garanteret på forhånd.

En række annoncører har nemlig udvist forsigtighed omkring platformen og peger på, at Tiktoks annoncesystem fortsat står ufærdigt.

- Produktet og indholdet har ikke bevæget sig et sted hen, hvor sofistikerede annoncører virkelig vil engagere sig, lyder det fra en unavngiven topchef i reklamebranchen ifølge Financial Times.

Tiktok underskrev i sidste uge sin første store annonceaftale med reklamebureauet WPP, skriver avisen.

BRANCHENYT
Læs også