Tech

Kinesiske internetbrugere strømmer til ucensureret samtale-app

Foto: Bloomberg/Andrey Rudakov

I Kina ofrer internetbrugere store pengesummer for at få adgang til Clubhouse, der er en invitations-baseret samtale-app, hvor man kan tale åbent om følsomme emner uden offentlig censur.

Det skriver Financial Times.

Internetbutikker i Kina har solgt tusindvis af invitationer til den hurtigt voksende amerikanske platform.

Et Clubhouse-medlemskab er normalt gratis, men i Kina skal borgere betale op til 77 dollar - eller omkring 475 kr. - for en invitation.

Ikke desto mindre flokkes internetbrugere om appen for at diskutere alt fra protester i Hongkong til etpartistyret i landet - emner, som normalt censureres af regeringens strenge internetkontrol.

- Folk vil gerne vide, hvad der i virkeligheden er sket i Xinjiang eller Hongkong, siger Fang Kecheng, der er kommunikationsprofessor ved Chinese University of Hong Kong, til Financial Times.

Clubhouse er en af de få vestlige medier, der ikke er underlagt internetloven i Kina, som kræver at alt "illegalt" indhold censureres og indrapporteres til regeringen.

På Alibaba-siden Taobao sælger mere end 200 netbutikker nu Clubhouse-invitationer.

- Dette er den seneste trend på sociale medier, og det er anderledes end noget andet kinesisk produkt på markedet, fortæller David Li, som har solgt mere end 50 Clubhouse-medlemskaber.

Ifølge analytikere bliver det dog svært for Clubhouse at sprede sig til den gængse befolkning i Kina, da programmet kun er tilgængeligt via en udenlandsk Apple-konto.

Det er ifølge Financial Times desuden sandsynligt, at regeringen blokerer appen, når den har samlet et tilstrækkeligt antal brugere.

BRANCHENYT
Læs også