Tech
BREAKING

Dansk-tyske WineJump er vinbranchens svar på Airbnb

WineJump har skabt en platform, hvor vinproducenter selv kan sælge deres vine. Her undgås dyre mellemled samtidig med, at den direkte handel styrker relationen mellem producent og forbruger.

Thomas Winther er adm. direktør i WineJump. Til dagligt er han bosat i Palo Alto i Californien. Foto: WineJump

Den dansk-tyske startupvirksomhed WineJump kunne i tirsdags fejre et-års fødselsdag sammen med sine 1.300 vinproducenter i syv europæiske lande.

Virksomheden har forbundet jura og software og derved skabt en tjeneste, der på lovlig vis, har gjort det muligt for vinproducenter at handle direkte med forbrugerne.

»Det vi har skabt med WineJump er en mulighed for at vingårde, via vores særlige europæiske juridiske struktur og avancerede software, nu for første gang kan sælge helt uden besvær og bøvl, direkte til forbrugerne. På den måde får producenterne bedre økonomi i deres butik samtidig med, at vinkøbere betaler mindre for god vin,« siger WineJump-stifter og adm. direktør Thomas Winther.

WineJump
  • WineJump springer dyre mellemled over, som normaltvis er dem, der presser priserne ned for producenterne og skruer dem op for forbrugerne.
  • Vinproducenterne opretter selv deres profil på WineJump. Her lægger de billeder op, og sætter deres vine til salg.

  • WineJump tager selv et salgsgebyr svarende til 7,5 kr. pr flaske.
  • Som forbruger kan man handle på WineJump hvis man bor i Danmark, Belgien, Holland, Frankrig, Italien, Spanien eller Tyskland. I foråret åbner WineJump også til forbrugerne i Sverige og Østrig.



Da WineJump gik i luften 2. marts 2020 var det med 150 vinproducenter og 600 vine ombord. Kun et år senere er der nu over 1.300 producenter og 5.000 forskellige kvalitetsvine på WineJump.

Idéen opstod hos vinentusiasten Thomas Winther, der gennem tiden har besøgt massevis af vingårde verden over. I 2016 begyndte han selv at importere vin med egen detailforretningen. Hurtigt blev han bekendt med de mange omkostninger, der fulgte med som mellemmand.

Det måtte kunne gøres smartere med hjælp fra teknologi og juridisk viden, tænkte han. I juni 2019 slog han sig derfor sammen med hans tyske partner i virksomheden Marco Angermeier, og sammen byggede de maskinen af jura og software, som i dag er fundamentet for WineJump.

»Vi har nu et år efter start bevist, at vores model virker både juridisk og teknisk, så vi kan flytte mange tusinde forsendelser nemt og med få omkostninger for os. Derudover oplever vi, at kunderne ikke kun er interesseret i en skarp pris, men faktisk værdsætter højst, at de har fået adgang til noget unikt,« siger Winther.

Når vinproducenterne sælger via WineJump, nyder de også fordelen af, at de får deres penge i løbet af syv dage.

Det er væsentlig hurtigere, end når producenterne sælger til mellemmændene, hvor der kan gå op til 90 dage eller indtil vinen er solgt. Udover at fungere som salgsplatform samarbejder WineJump også med producenterne om markedsføring.

»Hos WineJump har vi en brancheviden, som gør, at vi kan adskille skidt og kanel. Vi forstår den dynamik, der er på vingårdene. Producenter af kvalitetsvin elsker enkeltheden i vores model. Det er gratis for dem at oprette sig, og de bestemmer helt selv, hvordan de præsenterer sig selv og deres vine. Vores koncept og totale transparens om prissætning er højt værdsat blandt producenterne og også blandt mange forbruger,« fortæller Winther.

Planen de kommende år er, at teknologien skal finpudses, så brugeroplevelsen forbedres og teknologien rustes til at kunne klare endnu mere vækst. Derudover er det også målet at få WineJump etableret i USA, men først når der er helt styr på Europa, hvilket Winther forventer vil tage et par år endnu.

BRANCHENYT
Læs også