Tech

Børsnoterede Valuer slog sig op på storkunder uden faste kontrakter

Halvdelen af de abonnementskunder, som Valuer oplistede i sit prospekt, benyttede sig ikke fast af platformen. Det udstiller forretningsmodellen, hævder tidligere medarbejdere.

Valuer anført af adm. direktør Dennis Poulsen blev noteret på vækstbørsen First North den 22. februar 2021. Foto: PR

Da Valuer lod sig notere på First North i februar, slog det unge it-selskab sig op på flere storkunder uden at have faste kontrakter med dem.

I børsprospektet oplistede Valuer fire multinationale navne i afsnittet med abonnementskunder, men to af dem - Siemens Gamesa og Rabobank - havde kun benyttet sig af platformen på projektbasis og var ikke blevet overbevist om potentialet ved at betale 45.000 kr. om måneden for en kontinuerlig adgang.

Derfor kan selskaberne ikke genkende den fremstilling af kundeforholdet.

»Vi havde et pilotprojekt med Valuer kørende i tre måneder. Derefter stoppede det,« siger Eric Lagerwey, presseofficer hos Rabobank med ansvaret for forretningssamarbejder.

Siemens Gamesa betragter på tilsvarende vis kun sig selv som en projektkunde og har af samme årsag anmodet om at få sit logo fjernet fra Valuers hjemmeside uden for de afgrænsede perioder.

Alligevel blev Siemens Gamesa og Rabobank også fremhævet med fede bogstaver i en boks lige under referencekunden Grundfos, der ofte har optrådt udadtil som et eksempel på, hvordan Valuers søgeteknologi kan koble store forretninger sammen med små iværksættere over hele verden.

Revisionsfirmaet Grant Thornton rådgav Valuer op til børsnoteringen og var med til at udfærdige børsprospektet, men ønsker ikke at kommentere afsnittet i prospektet.

Selskaberne er ansvarlige for de oplysninger, de giver i prospekter og virksomhedsbeskrivelser.

Helle Mayor, kommunikationsdirektør, Nasdaq Copenhagen

Valuer forklarer, at subscription customers omfatter både nuværende og tidligere abonnenter. Derfor er der ikke tale om et misforhold, lyder det.

»Valuer har i alt syv abonnementskunder. Det tal er stadig det samme. Valuer har ikke i prospektet navngivet de syv abonnementskunder,« forklarer bestyrelsesformand Finn Peder Hove og fortsætter:

»Som det fremgår af teksten, så omhandler afsnittet kunder, som Valuer har haft succes med at onboarde som abonnementskunder på et tidspunkt.«

Bestyrelsesformanden bekræfter dog, at Siemens Gamesa har bedt om at få sit logo fjernet fra hjemmesiden.

»Siemens Gamesa har gjort Valuer opmærksomme på, at de har en politik om, at tidligere leverandører ikke må bruge virksomhedens logo. Valuer beklager, at deres logo har været på hjemmesiden efter kontraktens udløb. Det er der nu rettet op på,« lyder det fra Finn Peder Hove.

Flere forhenværende medarbejdere hævder, at metoden i børsprospektet er et udtryk for en større problemstilling - nemlig at Valuer har svært ved at overbevise sine projektkunder om at tegne et fast abonnement.

Det er ekstra alvorligt, lyder kritikken, fordi Valuer markedsfører sig som et software as a service-selskab med en forudsigelig omsætning, en konsekvent vækst og en lav gearing fra år til år. Hvilket alt sammen står og falder med evnen til at forøge og fastholde abonnenter gennem længere tid.

»De fleste kunder foretager et proof of concept i tre måneder og stopper. Få forbliver på platformen i mere end et år,« fortæller en af de tidligere medarbejdere under løfte om fuld anonymitet.

Hos Nasdaq Copenhagen vil man ikke udtale sig om konkrete selskaber.

»Generelt kan vi sige, at selskaberne er ansvarlige for de oplysninger, de giver i prospekter og virksomhedsbeskrivelser – og disse oplysninger skal naturligvis være korrekte,« skriver kommunikationsdirektør Helle Mayor.

De fleste kunder foretager et proof of concept i tre måneder og stopper. Få forbliver på platformen i mere end et år.

Tidligere medarbejder i Valuer

Dansk Aktionærforening peger på, at børsprospekter i alle henseender skal give et så retvisende billede som muligt.

»Private investorer skal kunne stole på de faktuelle oplysninger. Særligt om kundereferencer. Det er både ledelsens og rådgiverens ansvar og gælder i høj grad for software as a service-selskaber, hvor kundekontrakterne netop er en vigtig forudsætning for værdiansættelsen,« siger Mikael Bak, direktør i Dansk Aktionærforening.

Valuers markedsværdi har i forvejen ført til advarsler om »en aggressiv prissætning«, mens det også har vakt opsigt, at IT-Branchen nominerede selskabet til en Future Unicorn Award i en situation, hvor branchedirektør Natasha Friis Saxberg er et aktieaflønnet medlem af Valuers bestyrelse og dermed de facto har en økonomisk interesse i hæderen.

BRANCHENYT
Læs også