Tech

JP/Politikens Hus har opnået den højeste kvartalsvækst i 10 år

Salget af journalistisk og litterært indhold kompenserer til fulde for annoncefaldet hos mediekoncernen midt i en krisetid. »Jeg skal lige holde fødderne på jorden,« siger direktøren.

JP/Politikens Hus med adm. direktør Stig Ørskov i spidsen har en målsætning om at øge omsætningen fra 3 til 5 mia. kr. i 2025. Foto: JP/Pol

Selv om coronakrisen har lagt en tung dæmper på annoncesalget, kommer JP/Politikens Hus ud af årets 1. kvartal med den højeste vækst i 10 år.

Danmarks største privatejede mediekoncern kan bogføre et omsætningshop på mere end 15 pct. i forhold til 2020 og en fremgang på hele 25 pct. sammenlignet med 2019.

»Det viser, at vores indholdssalg, bogsalg og distribution er i rigtig god gænge, for der er tale om en organisk vækst, så det er drevet af den eksisterende forretning,« siger Stig Ørskov, adm. direktør for JP/Politikens Hus.

Han er selvfølgelig udmærket klar over, at nedlukningen af landet og hjemsendelsen af titusindvis af danskere har haft en positiv indflydelse på antallet af betalende læsere, men direktøren forventer ikke desto mindre, at krisen vil have en varig effekt på forbruget af nyhedsmedier herhjemme.

»At fastholde det samme væksttempo er nok for meget at håbe på. Ud fra min bedste vurdering er der dog sket et generelt løft. Derfor er vi ekstremt optagede af at bygge videre på salget det seneste års tid,« forklarer Stig Ørskov.

Strategien handler i al sin enkelhed om at skabe værdi for pengene, hvad enten brugerne benytter sig af boghandlen Saxo, erhvervsmediet Finans eller alle mulige andre hjørner af mediekoncernen, der først og fremmest består af dagbladene Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet.

»Vores kunder skal simpelthen kunne være sikre på, at vi leverer den skarpeste journalistik i landet. Det er nummer ét. Derudover skal vi hele tiden sørge for at levere varen på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, for det seneste år har vi lært en masse om, hvad der virker og ikke virker.«

Kan du komme med et konkret eksempel på det?

»Noget af det, der fører til flere abonnementer, er vores egen evne til at gøre brugerne nysgerrige på mere efter at have fået en gratis oplevelse. Så heldigvis begynder salget hos os selv. Vi behøver ikke at løbe rundt alle mulige andre steder for at gøre os til,« konstaterer Stig Ørskov.

Samtidig peger han på, at JP/Politikens Hus rent faktisk har oplevet et annoncefald i begyndelsen af 2021 sammenlignet med 2020, men at udsigten til en fuld genåbning nu har vendt det billede på hovedet og kan føre til et decideret boom i reklamesalget de kommende måneder.

»Så jeg skal lige holde fødderne på jorden. For det ser godt ud. Vi er meget fortrøstningsfulde,« siger Stig Ørskov, som for nylig har offentliggjort et mål om at løfte koncernens omsætning fra 3 til 5 mia. kr. i 2025.

BRANCHENYT
Læs også