Tech

Replay Institute får investormillioner i jagten på de store ligaer

Virtual reality som træningsredskab i fodboldklubber er blevet en succes for start-up’en Replay Institute. Nu skal en kapitalindsprøjtning på 4,5 mio. kr. bruges på at få kunder i hele Europa.

Tim Monrad Larsen, adm. dir. for Replay Institute, var lige ved at smide håndklædet i ringen, da coronakrisen ramte og investorerne trak sig. Men nu er der rejst 4,5 mio. kr. til selskabet, der har fået de to test-klubber som faste kunder. Foto: PR

Der bliver brugt spillerdata og video i massevis i fodboldklubber i dag – men danske Replay Institute har nu banet vejen for en ny teknologi: Virtual reality.

I stedet for det klassiske taktik-bræt kan træner og spillere nemlig nu genspille situationer i et digitalt univers, så taktikken virkelig sidder fast.

»Du kan gå ind og genspille og analysere alle situationer, alle skud – og spillerne kan genopleve kampen i virtual reality fra deres perspektiv på banen,« forklarer Tim Monrad Larsen, direktør for og stifter af Replay Institute, som i dag har ni ansatte.

Det to et halvt år gamle selskab har vist så lovende takter i testfasen af VR-produktet, at der nu bliver skudt 4,5 mio. kr. ind i Replay Institute med PreSeed Ventures som hovedinvestor.

»Tim har fået omsat en teknologi, som mange snakker om, til noget, som virkelig giver mening. Der er mange penge på spil i fodbold, og kan du forbedre marginalerne, gør det en kæmpe forskel. Og jeg så, hvordan FC Midtjylland bruger teknologien – det var lige i skabet,« siger Anders Bach-Waagstein, direktør for investeringer hos PreSeed Ventures.

Replay Institute
    • Stiftet i 2018 af Tim Monrad Larsen
    • Hovedproduktet er en VR-løsning til fodboldklubber, der helt præcist kan genskabe tidligere spillede kampe, eller afspille tænkte situationer på banen.
    • Selskabet er finansieret af Preseed Ventures, Vækstfonden og business angel Bjørn Lund Smidt, der har skudt 4,5 mio. kr. ind.
    • Ni ansatte på kontoret hos DIF Innovation Lab på Brøndby Stadion.
    • De to klubber, der har testet produktet, FC Midtjylland og Middelfart Boldklub, er nu de to første kunder.
  • Den jyske fodboldklub er kendt for at gå meget op i data og analyse, og dermed er det også en slags blåstempling af Replay Institute, at de nu er første store kunde, mener han.

    Der er også begejstring i Herning, hvor VR-produktet er blevet testet hos de unge spillere i FC Midtjyllands akademi-trup.

    »Fra vores side ser vi en stor fremtid for det her produkt. Det skal der ikke herske tvivl om. Spillerne føler, at der er fremgang i deres spil, efter at de har trænet i specifikke situationer med VR-brillen,« siger Søren Bjerg, chefanalytiker i klubben.

    Replay Institute, der var lige ved at måtte lukke ned, da coronakrisen ramte, har med den nye investering store ambitioner for fremtiden.

    Næste år skal vi være ude i de fem største ligaer i Europa.

    Tim Monrad Larsen, Replay Institute

    »Målet for i år er at lave en aftale med ti klubber. Og næste år skal vi være ude i de fem største ligaer i Europa,« siger Tim Monrad Larsen.

    Lige nu er der ingen direkte konkurrenter til produktet, som også rummer en række andre funktioner end at genspille kampe. Andre kan kopiere det i løbet af halvandet år, vurderer iværksætteren, men til den tid vil Replay Institute være tilsvarende længere fremme.

    »Markedet er der. Og vi kan gå videre med andre sportsgrene end fodbold. Så om 8-10 år skal vi have en omsætning på mellem en halv og en hel milliard,« siger Tim Monrad Larsen.

    BRANCHENYT
    Læs også