Telegigant sælger internetpioneren Yahoo – og tager et tab på 25 mia. kr.
Efter en omtumlet tilværelse er Yahoo nu solgt videre med et gigantisk tab for teleselskabet Verizon. Planen om at genoplive Yahoos storhed lykkedes ikke.
Hvis du er gammel nok til at have været på internettet i 1990’erne, husker du nok Yahoo som indgangen til alting. Og den tydelige inspiration bag Martin Thorborgs Jubii, som på samme vis forsøgte at skabe mening i den danske del af internettet. Dengang var Yahoo den største, lysende stjerne på internet-himlen, og den mest besøgte webside i verden – men siden er det gået drastisk ned ad bakke.
Nu bliver der skrevet endnu et kapitel i Yahoos deroute, for den amerikanske telegigant Verizon har solgt Yahoo til kapitalfonden Apollo Global Management. Det sker som en pakkeløsning, hvor også et andet tidligt internetfænomen ryger med i handlen, nemlig AOL. Det skriver CNN.
Den samlede pris landede på knap 31 mia. kr., og dermed er det nu tydeligt, hvor dårlig en handel Verizon gjorde ved at købe AOL og Yahoo i henholdsvis 2015 og 2017. Den samlede købspris var nemlig 25 mia. kr. højere, end hvad Verizon nu kan få for de to selskaber.
Opkøbene var dengang startskuddet til en stor satsning på at blive en vigtig spiller på internettet. Her skulle de to internet-klenodier være spydspidserne i kampen om det digitale annoncemarked. Men her var Verizon oppe imod Google, Facebook og senest Amazon, som tilsammen har sat sig meget tungt på online-reklamer.
Yahoo er som salgsprisen dog antyder ikke helt uden betydning på nettet i dag. Mange Google-søgninger ender hos Yahoo, hvis man for eksempel søger efter aktiekurser eller amerikanske sportsresultater, og Yahoo.com er verdens 11. mest besøgte webside, ifølge tjenesten Alexa. Desuden har den gratis e-mail-tjeneste hos Yahoo stadig flere hundrede millioner trofaste brugere.
Forretningsmodellen har dog lidt under den heftige konkurrence på annoncemarkedet, og Yahoo var i en årrække kun mange penge værd, fordi Yahoos stifter Jerry Yang ramte jackpot med en investering.
I 2005 mødte han nemlig Alibabas stifter Jack Ma og købte 30 pct. af Kinas svar på Amazon for én milliard dollars. Siden blev halvdelen solgt retur, men de 15 pct. der var tilbage, blev over 50 mia. dollars værd. Alibaba-aktierne blev dog solgt fra, da Verizon købte Yahoo i 2017.