Tech

Elbiler vil koste titusinder af arbejdspladser

Bilindustrien befinder sig i en historisk omvæltning, der vil betyde et stort tab af produktionsarbejdspladser.

Elmotorer og batterier kræver ikke nær så meget mandskab at producere som biler med forbrændingsmotor. Foto: VW

Sindbilledet på det tyske wirtschaftswunder er lønmodtageren ved samlebåndet i Wolfsburg, der til daglig er med til at producere de folkevogne, som han og hans kollegaer kører til Danmark i for sammen med deres familier at holde sommerferie.

Billedet er dog for alvor ved at krakelere. Dels fordi en stadig større dele af produktionen i dag varetages af industrirobotter, dels fordi elbilernes fremmarch er i fuld gang med at omkalfatre ikke bare den tyske, men hele den globale bilindustri.

Hidtil har forventningen i Tyskland været, at de uafvendelige ændringer i produktionen med deraf følgende jobtab ville kunne absorberes af de ansatte, der forlader arbejdsmarkedet, men den antagelse bliver nu gennemhullet af et nyt forskningspapir fra Ifo Institute i München, der er udarbejdet på vegne af brancheorganisationen Verband der Automobilindustrie (VDA).

Hovedkonklusionen er, at titusinder af arbejdspladser i den tyske bilindustri vil forsvinde i årene frem til 2030 – især fordi produktionen af forbrændingsmotorer vil være under kraftig afvikling.

Elektromobilitet

Hidtil har der været en forventning om, at den teknologiske omstilling i bilindustrien nok ville koste arbejdspladser, men at dette tab i al væsentligt ville kunne udlignes i takt med det ganske store antal medarbejdere fra den såkaldte babyboomer-generation, der i de kommende år forlader arbejdsmarkedet.

Sådan kommer det ikke til at gå, konstaterer professor Oliver Falck, leder af Ifo Institutes Zentrum für Industrieökonomik und Neue Technologien.

»Udviklingen i bilproduktionen viser os, at det er meget forskellige dele, der er brug for i elbiler, og de komponenter, som indgår i biler med forbrændingsmotor. Denne transformation er imidlertid ikke begyndt at manifestere sig i mandskabsstyrken endnu, men det kommer,« forklarer Oliver Falck.

Professor Clemens Fuest, der er leder af Ifo Institute, mener, at overgangen til elektromobilitet er en stor udfordring. Især for bilindustriens underleverandører, hvor mellemstore virksomheder er dominerende.

»Det er på én gang essentielt at fastholde de højt kvalificerede job i den fortsatte produktion af forbrændingsmotorer og i elbiler uden at bremse de strukturelle forandringer,« anfører Clemens Fuest i en kommentar til forskningspapiret.

Ifo Institutes beregninger viser, at omkring 75.000 produktionsmedarbejdere i bilindustrien forventes at ville forlade arbejdsmarkedet frem til 2025. Af dem er 39.000 direkte beskæftiget med produktionen af biler.

Hvis produktionen af biler med forbrændingsmotor falder i det omfang, der forudses med de nuværende regelsæt vedrørende grænseværdier for udledning, m.m., vil skiftet til elbiler frem til 2025 direkte berøre mindst 178.000 ansatte, hvoraf de 137.000 beskæftiges direkte af bilproducenterne.

Af de 178.000, der berøres, vil 75.000 umiddelbart blive ”reddet” af dem, der forlader bilindustrien for at gå på pension, men tilbage står godt 100.000 i bilindustrien, der frem til 2025 vil kunne se deres job komme i fare for at forsvinde.

Software

Elektromobilitet er en del af den såkaldt fjerde industrielle revolution, der ifølge World Economic Forum vil ende med at skabe flere job, end den kommer til at koste.

Udfordringen er, at de lønmodtagere, der må se sig overflødiggjort i f.eks. produktionen af biler, ikke har de kvalifikationer, som kræves i de nye job, der skabes i bilindustrien.

I dag har Volkswagen-koncernens Car.Software-division kun 10 pct. af softwareudviklingen placeret indenhus. I 2025 er ambitionen, at mindst 60 pct. af softwareudviklingen skal ske internt, da software bliver et stedse vigtigere konkurrenceparameter.

Hidtil har forbrændingsmotorteknologi sammen med transmission været de mest teknologitunge dele af bilproduktionen, men i takt med at batterier og elmotorer tager over, vil denne rolle blive overtaget af software.

Dermed vil de job, der skabes, ikke kunne udfyldes af de ansatte, hvis arbejde forsvinder inden for produktion af forbrændingsmotorer og gearkasser.

»Frem til 2030 vil omkring 147.000 ansatte i bilindustrien være gået på pension, hvoraf 73.000 vil have været direkte beskæftiget med produktion af biler, men der er i dag 215.000 mennesker beskæftiget med produktion af forbrændingsmotorer, hvoraf de 165.000 er direkte ansat af bilproducenterne i Tyskland,« siger professor Oliver Falck.

Det står ikke klart, hvilken andel biler med forbrændingsmotor i fremtiden vil udgøre af bilproduktionen i Tyskland, men i stadig flere lande tales der om, at der fra 2030 ikke længere må sælges biler med forbrændingsmotor.

Det vides heller ikke, hvilken andel af produktionen af biler med forbrændingsmotor, som tyske bilproducenter vil stå for ved indgangen til det næste årti.

»Vores data viser, at transformationen af elektromobilitet mellem 2015 og 2019 førte til et fald i de direkte berørte produktgrupper på 13 pct., men i samme periode er beskæftigelsen kun faldet med 2 pct. eller 8.000 ansatte. Forklaringen er, at bilproducenterne i dag kører parallelproduktion af elbiler og biler med forbrændingsmotor, hvilket kræver en stor arbejdsstyrke,« påpeger professor Falck.

eBrændstoffer

Brancheorganisationen VDA’s præsident Hildegard Müller understreger i forbindelse med forskningspapiret fra Ifo Institute, at organisationen ønsker at rette opmærksomheden på det forestående tab af arbejdspladser, så alle kan nå at reagere i tide.

»Tallene viser de enorme udfordringer, der venter os i tilpasningen frem til 2025. I 2030 vil flere end 200.000 arbejdspladser hos bilindustriens underleverandører være i fare for at forvinde, der under de nu kendte betingelser ikke kan erstattes af nye arbejdspladser,« betoner Hildegard Müller og fortsætter:

»Udfordringerne bliver ikke mindre af, at Tyskland falder tilbage i den internationale konkurrence på grund af høje skatter og afgifter, høje energiomkostninger samt manglende investeringer i uddannelse. Vi taber terræn på grund af rammebetingelser, der hverken fremmer innovation eller investeringer.«

Hun efterlyser, at ikke blot forbundsregeringen i Tyskland, men regeringerne i hele Europa og gerne andre lande bliver enige om ikke kun at satse på elektromobilitet, men også brint og eBrændstoffer.

»Der er et stort potentiale for såvel innovation og beskæftigelse inden for disse felter, og med eBrændstoffer vil forbrændingsmotorer kunne gøres klimaneutrale, og produktionen vil dermed kunne fortsætte,« fastslår VDA-præsidenten.

I USA regner arbejdsministeriet med, at mindst 150.000 job er i fare for at forsvinde inden for produktion af forbrændingsmotorer og transmissioner.

Udgangpunktet for forudsigelsen er, at en elbil kun har halvt så mange dele som en bil med forbrændingsmotor samt kræver 30 pct. færre arbejdstimer at fremstille.

BRANCHENYT
Læs også