Tech

Derfor satser Jyllands-Posten stort på at komme tættere på borgerne

Jyllands-Posten lancerer i efteråret selvstændige medier i Vejle, Horsens, Viborg og Randers. Målsætningen er at være relevant for så mange som muligt, fortæller de to frontfigurer.

Artiklens øverste billede
Marchen Neel Gjertsen og Viggo Lepoutre Ravn, chefredaktør for Jyllands-Posten og JP Lokal, står nu over for at hyre journalister til redaktionerne i Viborg, Vejle, Horsens og Randers. Foto: Kasper Heden Andersen

Jyllands-Postens chefredaktion præsenterede tirsdag en digital satsning, der er så stor, at medarbejderne fra morgenstunden blev budt på bobler i højstilkede glas og bedt om at træde tættere sammen.

Til efteråret lancerer dagbladet nemlig intet mindre end fire lokalmedier, JP Vejle, JP Horsens, JP Viborg og JP Randers, der vil slå sig op på abonnementsbaseret digitaljournalistik henvendt til borgere med en forkærlighed for nyhedsbreve og mobile platforme.

Initiativet fordrer ansættelsen af i alt 20 journalister og skal ses som et led i en langsigtet satsning på lokaljournalistik, som – hvis alt går vel – vil føre til stribevis af nye medier i de kommende år under fællesbetegnelsen JP Lokal.

I første omgang skal medierne kunne tilgås via hjemmesider og nyhedsbreve, men på længere sigt er det også målet at udvikle apps til hver enkelt by.

»Vi vil gerne være til stede på de platforme, hvor de digitale forbrugere forventer at kunne møde os. Men vi kan ikke nå det hele i ét hug,« siger Viggo Lepoutre Ravn, der hidtil har været adm. redaktør på Jyllands-Posten, men nu bliver ansvarshavende chefredaktør for JP Lokal.

Han får travlt i den kommende tid, for udover at rekruttere hele staben skal chefredaktøren også finde kontorlokaler til medarbejderne, som i øvrigt får til opgave at være med til at definere medierne og bygge dem op fra bunden.

Det lette setup understreger, hvor fokusset først og fremmest ligger, forklarer Jyllands-Postens chefredaktør med ansvaret for den digitale udvikling, Marchen Neel Gjertsen.

»Vi kommer til at bruge så mange ressourcer som muligt på journalistikken og så få som muligt på alt muligt andet,« konstaterer Marchen Neel Gjertsen.

Hvor stor investeringen i JP Lokal så er i kroner og øre, vil de to frontfigurer dog ikke afsløre, ligesom de ikke har tænkt sig at dele målsætningen i tørre tal.

»Vi skal se en vækst fra et tidligt stadie, men der er ikke et decideret slutmål, selv om vi selvfølgelig har et tal for, hvornår vi skal gå i breakeven,« siger Viggo Lepoutre Ravn.

Hvad kan I så sige om målsætningen?

»Målsætningen er at være relevant for så mange som muligt i lokalområdet. Vi skal fra dag ét kunne se, at antallet af læsere og abonnenter vokser. Det er en forudsætning,« lyder det.

Marchen Neel Gjertsen fortæller i den forbindelse, at JP Lokal skal kunne begå sig som en selvstændig abonnementsforretning, men forhåbentlig også være med til at føre flere læsere ind i Jyllands-Postens kundekartotek og dermed bidrage til den overordnede digitale omstilling.

»Vi foretager os jo ikke noget på Jyllands-Posten eller i JP/Politikens Hus uden at tro på, at det bliver en bæredygtig forretning inden for en relativt overskuelig årrække. Så vi har høje økonomiske ambitioner og adskillige delmål på vejen derhen,« siger Marchen Neel Gjertsen.

De fire byer er blevet udvalgt på baggrund af en slags matrix med alskens parametre, der samlet set måler potentialet. Eksempelvis byernes størrelse, borgernes betalingsvillighed og vægtningen af lokaljournalistik i området.

»Vi kunne også have valgt at satse på Esbjerg, Sønderborg og Aalborg. Men ledelsesopgaven er jo størst i begyndelsen, så derfor har vi vurderet, at det er en værdi i sig selv, at byerne ikke ligger alt for fjernt fra Jyllands-Postens hovedsæde i Aarhus,« forklarer Marchen Neel Gjertsen.

Projektet har efter sigende været længe undervejs, men præsenteres, blot et par måneder efter at Jysk Fynske Medier offentliggjorde en tocifret millionsatsning på digitale abonnementsbaserede lokalmedier i Østjylland.

De to initiativer kan dog ikke sammenlignes, mener chefredaktørerne, fordi Jyllands-Posten i forvejen er massivt til stede i området omkring Aarhus, hvor Jysk Fynske Medier nu vil udgive nyhedsbreve med udgangspunkt i Skanderborg, Favrskov og Djursland.

»Men vi har selvfølgelig taget bestik af det. Det er klart. For det vil sikkert føre til en øget konkurrence om lokaljournalistikken. Det bifalder vi,« siger Viggo Lepoutre Ravn.

JP Lokal kommer først og fremmest til at dyrke den klassiske journalistik i det skrevne format, men billeder og video bliver også en afgørende del af iscenesættelsen inspireret af lokalmedierne i Norge og Sverige. Derudover peger Marchen Neel Gjertsen på læserarrangementer og livejournalistik som mulige måder at samle borgerne om de nye redaktioner.

»Den yngre målgruppe har en forventning om, at de kan se de mennesker, det handler om. Så dem skal vi sætte i centrum. Derfor nytter det ikke noget, hvis vi forfalder til arkivfotos, byrådsmøder og foromtaler af museumsarrangementer,« siger Marchen Neel Gjertsen.

Det hele handler for hende at se om noget så enkelt som at være relevant for borgerne ved at lytte mere til dem i det daglige arbejde.

»Det lyder som en kliché. Men prøv at flyve hen over medierne i dag og se, hvor få historier der handler om rigtige menneskers rigtige problemer.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.